Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordangør man det rigtigt første gang?

Hans Schou <sslug@sslug> writes:

> Nuvel, HTML er ikke et programmeringssprog, så det hører ikke hjemme
> her, men i CSS kan man lave noget der minder om kontrolstruktur så det
> er vel ikke helt ved siden af.

Det må du godt uddybe. Jeg er aldrig stødt på det før. (Eller også
har vi forskellig opfattelse af 'minder om').

> Som jeg har forstået det, så laver jeg en blok med noget i retning af:

Brug altid "'er omkring attributter. De skal være der i xhtml.

> I denne blok kan jeg så angive elementer der adskiller sig fra andre,
> fx ikke bruge <h1>, men noget i retning af:

Hvis du skriver HTML så lav overskrifter med <h1>. Ellers kan du lige
så godt genererer pdf-filer.

> Angående <form> kan man ikke bruge en <table> uden om. Her tænker jeg
> så at det ser nogenlunde sådan ud:
> <form action="index.php" method="get">
>  <input class=input-text id=email type=text name=email/>
> </form>
>
> (samme id går vel når det er to forskellige klasser?)

Nej!

Attributten 'id' har som sådan ikk enoget med css at gøre. Det er en
generelt xml-ting og den skal være unik i hele dokumentet. Du må ikke
engang har samme id på forskellige tags.

Hvis det du vil er at kunne lave to css-blops på samme element, så kan
et element godt være i to klasser:

  <head>
      .blaa { background-color: #0000FF; }
      .ramme { border: thick solid black; }
  </head>
    <h1 class="ramme blaa">Hej!!</h1>

--
 Peter Makholm     |        One thing you do is prevent good software from
 sslug@sslug |      being written. Who can afford to do professional