Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvord an gør man det rigtigt f ørste gang?

Tue, 27 Jul 2004 00:51:44 +0200, Hans Schou <sslug@sslug> skrev:

Nuvel, HTML er ikke et programmeringssprog, så det hører ikke hjemme her, men i CSS kan man lave noget der minder om kontrolstruktur så det er vel ikke helt ved siden af.
Nææ. Det tillader også en form for autofunktionalitet såsom overskrifts nummerering o.lign.

Jeg skal starte på et nyt projekt. Der skal bruges CSS. Det er ikke mig der skriver CSS, så jeg skal blot lave min HTML så man kan lægge et passende CSS ovenpå (neden under), så det ser ud som kunden gerne veil have det.

Som jeg har forstået det, så laver jeg en blok med noget i retning af:

I denne blok kan jeg så angive elementer der adskiller sig fra andre,
fx ikke bruge <h1>, men noget i retning af:
Det ville da være dumt. Brug hellere de prædefinerede elementer og style dem.

(samme id går vel når det er to forskellige klasser?)
Du kan kalde dem hvad du vil ;) men id har kaskadisk precedens over elemeter.
*#email {foo: bar} vælger både span og input og (hvis UA'en retter sig efter W3C-anbefalingerne) overtrumfe span {foo: barbar} selv om denne er senere i kaskaden.

På den måde kan kunden selv placerer alting rundt omkring, inden for disse blokke jeg har defineret, og i hver blok placerer de enkelte elementer. I princippet kan det se ud som om der er brugt <table> i layoutet, hvilket jeg selvfølgelig ikke gør. <table> bruges kun til tabeller
Hørt! Nemli'!

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205