Re: [PROGRAMMERING] Hvilket sprog

Ivar Madsen wrote:
Philip Løvebekendtskabv:

programmering totalt novice indenfor programmering

Hmm, om jeg vil sige jeg er novice indenfor programmering, hmm, det kan man
jo diskutere.

Mit første bekendskab med programering stammer tilbage fra først i 80'erne
hvor jeg gik på metalindustriens fagskole i Ballerup, ville dengang være
Teknikuminignør, (droppede det  hovedesagligt pga. mine manglende
engekslkundskaber). Det var sådant et printkort med numerisk tastertur, og
et 7-8 cifferet fuld alfamerisk 16 sekment display. BIOS'en i dyret kunne
læse tasterturtryk, og skrive på displayet, og det var stortset det.
Som den klygtige læser kan regne ud, så var det til programering i
maskinkode, eller i  assembler på papir, og så håndoversættelse til
maskinkode. Vi måtte selv lave rutiner til at gange og division.
Der var trivielt, men virkeligt lærerigt, min viden om det basale i en
computer stammer derfra.

Sener var jeg kontorelev med vægt på edb, og arbejde på en IBM Mainfram der
kørte VM/CMS hvor jeg lavede mest i SAS, men også i REXX, har snuset til
REXX's forgænger. Jeg nåede lige at snuse lidt til assembler på denne
maskine, inden der kom en ny afdelingsleder i edb afdelingen, som bestemt
ikke mente at en elev skulle lære noget om assembler, og ej heller
systemarbejde.

Da jeg kørte med OS/2 lavede jeg lidt i REXX, men ikke meget, så siden 88
hvor jeg stoppede på SFI (da elevtiden var udløbet) har jeg ikke regtigt
lavet nogen programmer, det mest seriøse er det jeg nævner i min signatur.

Jeg kunne godt tænke mig at få det omskrevet til perl, og gøre det bruger
orinteret hvordan output skal præsenteres til brugeren, hvordan siderne
skal hentes, så man letter kan få fordel af båndbredebegransning, og
samtidig få smidt siderne gennem lynx for de sider det er nødvendigt for.

Jeg vil så ikke selv sige at jeg er novice, men også at jeg så langtifra er
rutineret/erfaren udi programering.

Nej, det lyder ikke som om det skorter på erfaring. Jeg har selv kun *meget* lidt erfaring med PERL, men som Donald Axel skriver lyder det som om PERL er designet til dig. Jeg har selv skrevet en lille smule CGI-scripts og den slags i det og det var utroligt let at bruge til at behandle tekst. Og jeg kan på ingen måde anbefale BASH-scripting der er 100% fortolket. Det gør det fuldstændigt umuligt at debugge det da der i lidt mere komplicerede programmer kan gemme sig fejl i lang tid der aldrig opdages. Ud over det har det en meget grim syntaks, en if-blok skal afsluttes med fi og sådan noget... Ingen {}...

Held og lykke med PERL. Og med hensyn til at du skulle være ordblind så er det slet ikke noget man lægger mærke til.

Philip Løventoft