Re: [PROGRAMMERING] Hvilket sprog

On Wed, 30 Jun 2004 03:35:45 +0200
Bo Simonsen <sslug@sslug> wrote:

> for(int i=0; i < tal; i++)
>
> .. som ikke er tilladt mere, men borlands c++ compiler godtager det, så
> gad vidst om det er geninført i C++?

Det er hentet fra C++ over i C, fordi det er en rigtig god ide.
Det er blot ikke alle C-compilere, som har det med. Det kommer nok
snart. Borland har jo som regel været gode til at komme med.

for (jj=17; jj < maxval ; ++jj) {
   do_something();
}

skal altså fungere i en ny gcc. Jeg bruger en 3.4 men bliver af hensyn
til kernen nødt til at parallel-installere 3.3.2 eller endda 3.1

> Aha,
>
> bl.a. burde en funktion uden prototype ikke være tilladt men selv nyere
> versioner af GCC gør det.

Der er nogle options til gcc, som du kan prøve:

    --std=c99

eller

    --std=c9x

eller --pedantic (prøv at lede efter pedantic i man gcc, skråstreg søgeord)

> (Det skaber desværre dårlige vaner :/)

Ja det gør. Men det er en hovedregel med C sproget, at man skal kunne
kompilere eksisterende programmer uden alt for meget bøvl. Det
er jo sådan set ikke så tosset :-))

Det er meningen, at --std=c99 først skal være en option, når det
er stabilt og der er gået noget tid, så folk først og fremmest
skriver programmer i standard C99, så kan man gøre det til default
modus, og så kan man vel kompilere gamle programmer ved en option
--old-non-std eller sådan noget!