Re: [PROGRAMMERING] Hvilket sprog

On Tuesday 29 June 2004 15:51, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Nu findes langt de fleste biblioteker til tunge matematiske
> beregninger i Fortran.  Og til maskin-nær kode har man
> sjældent brug for det helt store i eksterne biblioteker.

Ja det er rigtigt nok, nok fordi jeg tænker mere i allaround use. Efter hvad
jeg ved om Fortran 77/90 er der ikke understøttelse for objecter o.l.?
Hvilket jo ikke gør det up-to-date.

Men det er vel også ligegyldigt når Fortran næsten kun bruges til matematiske
beregninger.

> Rigtigt.  Når det gælder portable trådhåndtering står Ada og
> Java lidt for sig selv.  Men GUI-intensive programmer er
> utroligt sjældent flertrådede (og Gtk+ er vist desværre lidt
> noget snask sammen med flertrådede programmer).

På API nivau arbejder Java og ADA selvføglelig med tråde,
men ofte kan man da komme ud til at arbejde med tråde. Fx hvis man
laver spil e.l.

Jeg ved ikke om man har en select() ækvivalent i Java så man kan
undgå at bruge tråde når man arbejder med interaktive programmer, der
fx. har socket kommunikation?

> Så jo, til flertrådede, portable, GUI-intensive programmer
> er Java nok ikke det ringeste valg af programmeringssprog.

Helt enig, dog er C slet ikke ringe endda, da GTK vidst er portet til Win og
fætre? Om ikke andet er Cygwin en mulighed.

QT er ihvertfald, men så snakker vi jo C++.

> Jacob (der nu alligevel vil holde sig fra Java)

Bo (der holder sig til C)