Re: Hastighed: Octave VS. MatLab

Henrik Bork Steffensen <sslug@sslug> writes:

> Hvor meget langsommere?  Jeg kender ikke Octave, men min erfaring er
> at Scilab på linux er nogenlunde samme hastighed som Matlab på win.

Jeg gik og troede at Octave var hurtigere end Matlab. I gamle dage
fortolkede Matlab koden mens Octave (så vidt jeg ved) indeholdt en
compiler. Jeg har hørt folk sige at dette medførte at Octave var
hurtigere til for-løkker. De nye versioner af Matlab indeholder så
vidt jeg ved en JIT (just in time compiler). Måske er det derfor at
Matlab udfører din kode hurtigere end Octave.

Når man laver Matlab/Octave er det altid en god ide at forsøge at
bruge så få for-løkker som muligt. Man kan ofte skære ned på antallet
af for-løkker ved at skrive problemet op med vektor-notation eller ved
at bruge den indbyggede differentialligningsløser.  Hvis det er
umuligt at skrive din kode om, så den ikke indeholder mange
for-løkker, så er det måske en god ide at bruge at bruge et andet
værktøj end Matlab.

Man kan vistnok bruge c til at skrive nogen plugins til Octave og
Matlab, men så vidt jeg har forstået kræver Octave plugins at man
roder med nogle grimme makefiler. (Jeg har nu ikke brugt lang tid på
at forsøge)

Det er lettest at give råd, hvis du skriver noget mere detaljeret om
hvilket problem du vil løse og hvordan dit program er opbygget og
hvorfor du har brug for så mange for-løkker.

                                Niels

--
Niels L Ellegaard  http://dirac.ruc.dk/~gnalle/