Scripting af interaktivt kommandolinjeprogram?

God dag,

hvordan bærer man sig ad med at scripte et interaktivt
kommandolinjeprogram?

Jeg er fuldstændig blank på dette punkt, så er der nogen der kan
henvise til hvad jeg skal kigge på?

Jeg har et interaktivt kommandolinjeprogram hvorfra jeg gerne vil
hente nogle bestemte informationer hver gang jeg logger ind.

Programmet virker sådan at når det er startet så skriver det en
menuliste på skærmen, og stiller sig så til at vente på at man
indtaster et bogstav fra menulisten.

Jeg vil gerne kunne scripte så jeg automatisk kan vente på de rigtige
programprompter og afsende de rigtige menulistebogstaver.
Og jeg har brug for at kunne fange hvad programmet udskriver før hver
programprompt, så jeg fange de informationer jeg skal have og evt.
gemme dem i en fil.

Hvordan gør man det?

Hilsen Johnny :o)