Re: [PROGRAMMERING] C++ newbie: et C++ API?

On Sun, 18 Apr 2004 10:15:03 +0200, Kristian Nørgaard wrote:

> Hvor finder jeg information om eksisterende C++ biblioteker? Findes der
> noget a la Java Standard API, man kan browse sig igennem?

C++ har "Standard Template Library", der dog er meget mindre end Java's
standardbibliotek. Se fx. http://www.sgi.com/tech/stl/ og
http://gcc.gnu.org/onlinedocs/libstdc++/libstdc++-html-USERS-3.3/
STL er bedst beskrevet i bøger, er det desværre min erfaring. Særligt
god synes jeg, at følgende bog er: http://www.josuttis.com/libbook/

I og med, at C++'s STL er så lille, er der mange ting, der ikke er
standardiserede. Dette er både godt og ondt: Med et lille
standardbibliotek, der fokuserer på algoritmik, slipper C++ for at have
den bunke "gammel bagage" (understøttelse for forældet teknologi), som
Java må forventes at have om ti år. Ulempen er naturligvis, at færre
ting er standardiserede i C++, herunder særligt GUI-håndtering.

Når man i C++ får behov for at bevæge sig uden for STL,
"Boost": http://www.boost.org/

Når Boost heller ikke er nok, så vil jeg anbefale et kig på nogle af de
følgende projekter, som jeg dog ikke har erfaring med:

Netværk og distribuerede applikationer:
 - http://www.cs.wustl.edu/~schmidt/ACE.html
 - http://giallo.sourceforge.net/

GUI; sammingling af toolkits:
 - http://freshmeat.net/articles/view/928/

Beregningstunge opgaver:
 - http://www.oonumerics.org/

Unit testing:
 - http://tut-framework.sourceforge.net/

I øvrigt, en god bog, der ikke spilder tid på lange forklaringer om
C++'s C-bagudkompatibilitet:
http://www.acceleratedcpp.com/