Re: [PROGRAMMERING] [C/C++] TCP/IP byte-order kommunikation

Peter Makholm wrote:
John Mørck Hansen <sslug@sslug> writes:

Nej, det skal ikke være med ASN.1. Det skal "bare" være i ren C/C++
kode.

Jo, hvis jeg skulle overføre den slags data mellem forskellige
maskiner ville jeg nok se på om man kunne sætte sig nok ind i ASN.1
til at gøre det på en halv time. Hvorfor vil du opfinde hjulet selv?

Nu tager det nok lidt mere end ½ time at sætte sig ind i ASN.1 og tilhørende encoding rules.
Man jeg bruger altid ASN.1 når jeg beskriver data-strukturer jeg har en ide om på et eller andet tidspunkt skal forlade memory.

Nå ja, jeg er vel også biased - jeg laver jo værktøjer til det ;-)

Og den nævnte struktur i det oprindelige indlæg kunne skrives som:

Abc ::= SEQUENCE
 {
 type INTEGER,
 data OCTET STRING
 }

Bemærk at jeg ikke har 'size' da jeg antager at det skulle angive længden af 'data'.

Med hvis der som antydet er flere datatyper, ville jeg nok anvende nogle flere typedefinitioner i ASN.1. Så får man alle data serveret på et sølvfad hvis man bruger en ASN.1 compiler og encoder/decoder.

Og så er ASN.1 jo også et skema-sprog for XML, så hvis man nu ønsker at få XML ud i stedet for fx. BER, så beder man bare encoderen om at levere XML (eller rettere anvende XER).

/Egon