Re: [PROGRAMMERING] 2D OpenGL vs. Canvas

Peter Andreasen wrote:

John Mørck Hansen wrote:

jeg ikke der er tvivl om at du bør bruge OpenGL. Du vil aldrig få
noget til at køre per via et normalt canvas api. (I det hele taget er
det svært at få noget til at køre per på en pc, men det er en anden
historie -- så må man bare have een eller anden afsindig framerate og
håbe på at det ser nogenlunde ud :)).

Problemet er at hvis det skal være rigtig smooth skal det sync'es til vertical refresh på monitoren.

[snip]

Du må lave nogle eksperimenter med forskellige kombinationer af framerates og refresh-rates og se hvad du kan leve med. Det er overraskende svært at få noget 2d-sprite-agtigt til at se lige så smooth ud på en pc, som i gamle Amiga/C64 dage...

Er det ikke præcis derfor man skal lade være med at bruge 3D libraries til at lave 2D ting? SDL har f.eks. et flag man kan angive til blit funktionerne om at det skal vente på vertical refresh.

Jeg er ikke selv overdrevent god til OpenGL, men mit indtryk er at det altså ikke er til 2D applikationer det udmærker sig bedst. F.eks. er det da halvbesværligt at bruge en simpel PutPixel funktion. Hvis jeg har taget totalt fejl her så undskylder jeg selvfølgelig - jeg ved sikkert bare ikke bedre.

Hilsen Anders