Re: [PROGRAMMERING] 2D OpenGL vs. Canvas

On Fri, 16 Jan 2004 23:05:16 +0100
Peter Andreasen <sslug@sslug> wrote:

> Hvis du med sprite-engine tænker på noget der kører 'smooth', så mener
> jeg ikke der er tvivl om at du bør bruge OpenGL. Du vil aldrig få
> noget til at køre per via et normalt canvas api. (I det hele taget er
> det svært at få noget til at køre per på en pc, men det er en anden
> historie -- så må man bare have een eller anden afsindig framerate og
> håbe på at det ser nogenlunde ud :)).

OK, det bliver så OpenGL AIP'et jeg vælger. Men når du siger "en eller anden afsindig framerate" hvad lægger du så i det... er det lavt eller højt < 40Hz eller > 50Hz ?

> Det er svært at sige. Det er et meget fint api i forhold til fx D3D
> (Microsoft's 3d-api). Bevæbnet med nyeste udgave af The Red Book
> (OpenGL Programming Guide; Woo, Neider & Davis (forfattere på 2nd. ed.
> -- tror nyeste er 4th ed., måske med andre forfattere)) burde du være
> godt på vej. Der er også mange online opengl tutorials at finde på
> nettet.

Ja jeg ved godt man ikke kan sige hvor lang tid en anden person skal bruge for at lære noget!

"The Red Book" har jeg hentet fra nettet. Godt nok er det en lidt ældre sag men der har vel ikke den helt store betydning i starten.

Jeg kodet lidt D3D en gang. Det var vist version 6.1 eller 7.0 tror jeg. Efter min mening er det noget ___ jeg vil undlade ordet.

> Du vil nok hurtigt opdage at det ikke er selve API'et der er det
> vanskelige, men snarere en fornuftig håndtering af din scene (det du
> vil tegne -- i dit tilfælde dine sprites). Dog bliver tingene lidt
> langhårede hvis du vil ud i OpenGL extensions for at udnytte de
> producent-specifikke features.

Jamen er det næsten ikke altid sådan med C API'er. Man kan hurtigt få brokket kode sammen som er noget snavs fordi man ikke lige fik lavet forarbejdet omkring strukturen.

Ang. extensions. Det må komme på et senere tidspunkt evt. under profiling.

Super mange tak for hjælpen!

(John =;-)
--
Netværksbackup: http://www.adilock.dk/albackup/