Websider med standarder

Bare for at afslutte mit snak om webstandarder og webstruktur i layers og CSS - da dette kan gavne mange som udvikler websider :]

Jeg har læst nogle spændende artikler som belyser hvorfor man skal bruge bruge struktur markup og CSS - - i stedet for den almindelige metode (tabel-layout).

Jeg faldt over disse da jeg ved at læse "Q&A with Mozilla engineering director Chris Hofmann" (http://www.newsforge.com/article.pl?sid=03/12/10/1812211&mode=thread&tid=82&tid=90&pagenum=2). Han selv anbefaler at man skifter til brug af web-standarder, da der er mange fordele ved det (bl.a. meget hurtigere renderingstid pga. browseren ikke går i quirks mode'en).

Anyway, han linker til 2 spændende artikler, hvoraf jeg vil fortælle lidt om den første:

An Interview With Mike Davidson of ESPN (Part 1)
http://devedge.netscape.com/viewsource/2003/espn-interview/01/
Som sagt før er ESPN (som får over halv milliard besøg hver måned) bygget med webstandarder. Dvs. deres struktur er ikke bygget i almindelige tabeller, men ved bl.a. brug af layers og CSS.

Her er det hvad de har fået ud af det:
Page reduction (est.): 50KB
Page views/day: 40,000,000
Projected bandwidth savings:
2 terabytes/day
61 terabytes/month
730 terabytes/year

Anyway, kan i artiklen også læse andre fordele - som giver endnu flere grunde til at skifte til den nye metode). ESPN kan endvidere vises i IE 5.0+ (PC/Mac), NS 6.0+ (PC/Mac), Safari, Opera - "after the newest version of Opera and the Apple Safari beta came out, we tested on these as well and no adjustments whatsoever were needed. The new site simply worked right out of the box."

Over and out.

--
   Name: Amir Salihefendic
 Internet ID: sslug@sslug