Re: [PR] MP3 tager licens for MP3-decoding

Dette er et forsøg på at updatere PM'en til de
seneste nyheder omkring Thomson licensering.

Ole Tange wrote:
>  <Mangler før den kan flyve>
>   Godkendelse af Annes citat i nuværende formulering
>   http://www.softwarepatenter.dk/mp3.html skal eksistere

http://www.softwarepatenter.dk/format-mp3.html
findes i en eksistentiel betydning, men indholder
ikke noget.

>  <title>
>   MP3-afspillere ikke længere gratis.
>   MP3-afspillere koster nu patentlicens.

Disse er forkerte, fordi det har formodeligt altid krævet
en licens, Thomson har bare ikke forstået forskellen på
gratis software og kommerciel fri software, og OSS folkene
har heller ikke forstået Thomson.

>   Patentafpresning giver mulighed for frit alternativ.

Open Source trues af patenter - sagen om MP3 formatet
Patenter forhindre distribution af open source MP3-afspillere

>  </title>
> <Body>

> Hidtil har det været muligt at hente gratis afspillere på internettet til
> det populære MP3-lydformat.

Hidtil har Linux-CD fra firmaer som Redhat, SuSE og Mandrake
indeholdt afspillere af det populære MP3-lydformat.

<check andre distributioner.
 "firmaer som" er redundant, men understreger at det er
 kommercielt og ikke organisationer som fx. Debian

> Det er slut nu.
> MP3-lydformatet er dækket af en række softwarepatenter, og ejerne
> af disse patenter har nu ændret deres licensbetingelser fra at tillade
> gratis licens på softwareafspillere til nu at kræve US$ 0,75 per
> afspiller eller en engangsbetaling på US$ 50.000,00.

Det er slut nu fordi MP3-lydformatet er dækket af en række
softwarepatenter. Disse patenter giver firmaet Thomson
Multimedia et monopol på den kommercielle udnyttelse af MP3
lydformatet i USA og en lang række Europæiske lande, herunder
Danmark.

<hvor hører Thomson hjemme i verden?>

Sælges software, der kan afspille eller optage MP3 filer, så
kræves der en licens, hvilket koster US$ 0,75 per afspiller
eller en engangsbetaling på US$ 50.000,00. Hvis et website
ønsker at distribuere Mp3 musik filer eller streame lyd i
MP3 formatet så koster det 2% af omsætningen. (related revenue??)

<
  fsk.dk oplæsning af websider for blinde som eksempel?
  Det er MP3 streaming

Selvom MP3 afspillere kun udgør en meget lille del af den
software, man får når man køber Linux-CD så kræves der
stadig en licens per afspiller. Redhat, den førende sælger
af Linux-CDer har derfor valgt at slette alle MP3 afspillere.

<kun Redhat?>

> Patenthavernes ændring af licensbetingelser er fuldt lovligt og viser et
> af problemerne ved at have patenter på software og filformater: Man er
> ikke herre over ens udgifter - og de kan ændres med dags varsel. At basere
> sin virksomhed på patenteret software kan altså senere vise sig at være et
> dyrt bekendtskab.

Slet. Det er bedrer at flette dette ind i Erik's udsagn, fordi
der har kommercielle udsagn større vægt.

> "Som en virksomhed, der baserer sig på streaming af video og lyd, er
> softwarepatenter meget problematiske." udtaler direktør Erik Lange,
> MMManager.org "Selvom vi i dag ikke benytter MP3, kan vi ikke garantere
> vore kunder, at de kan bruge de investeringer de laver i dag til samme
> pris imorgen. Det kan gøre det til en særdeles risikabel affære for vore
> og vore konkurrenters kunder at bruge streamingteknologi

Hvad med følgende: - Erik?

"For en virksomhed, der udvikler og sælger open source løsninger
til streaming af video og lyd, er softwarepatenter meget problematiske."
udtaler direktør Erik Lange, MMManager.org "Selvom vi i dag ikke
benytter Mp3, ved vi ikke om vi eller vores kunder i fremtiden krænker
softwarepatenter og derfor pludseligt bliver ramt af
patentkrænkelsesretssager eller urimelige krav om patentroyalties
Det kan gøre det til en særdeles risikabel og dyr affære at
udvikle, sælge og bruge streamingteknologi også selvom den
bygger på en udbredt standard som Mp3-lydformatet"

<
urimelige patentroyalties? findes der rimelige royalties?

Læseren tænker måske også hvorfor undersøger MMManager
ikke blot hvilke patenter der er udstedt?

> samt gøre det praktisk umuligt for ikke-kommercielle interesser
> at kommunikere i billeder og lyd i fremtiden."
Slet. Fordi vægten i PM'en skal ligge på kommercielle anvendelser
af OSS, hvor patentmonopoler har en klar effekt.

Dette er ikke at sige at patenter ikke har en effekt på
ikke-kommercielle interesser, men dette argument er sværer
at formidle, og politikere tænker nok også mere i penge
i statskassen fra innovative firmaer, end på en række
højtråbende hobbyister og deres hobby-software.

Men hvis OSS software skal være andet en blot
hobby software for et mindretal så kræves, der det bidrag
f.eks. til integration og installation som er noget der
drives særligt godt af kommercielle interesser. Og dette
kan fint være SSLUG's vinkel til at være med i dette PM,
KLID burde også være en indlysende kandidat.

> Streamingteknologien er ikke den eneste teknologi, der
> er hæmmet af softwarepatenter.

Streamingteknologi er langt fra den eneste ..

> "Vi har i de sidste år set billedformaterne GIF og JPEG, som man egentlig
> troede var fri for patenter, blive ramt." udtaler Ole Tange,
> Softwarepatenter.dk "Det kommer bag på de fleste virksomheder, at det ikke
> er nok at have betalt for softwaren, men at man også skal have betalt
> licens til patenter for at have billeder liggende på sine websider."

Hmm. GIF gælder ikke i DK, og JPEG sagen er stadig åben.

> Derfor arbejdes der da også på, at man ikke legaliserer den nuværende
> praksis, hvor man tillader softwarepatenter i EU. Arbejdet koordineres på
> www.softwarepatenter.dk, hvor det også er muligt at finde mere information
> om softwarepatenters indflydelse på producenter og forbrugere.

Derfor arbejdes der også på at forhindre et EU direktiv, der
ville legalisere den nuværende patentpraksis, hvor softwarepatenter
som dem i Mp3 lydformatet udstedes. Arbejdet koordineres på ..

> Softwarepatenter.dk har jævnligt kontakt til politikere og har været med
> til at formulere høringssvar og kronikker mod softwarepatenter.

Sitet burde isåfald linke til nogle af alle disse høringssvar
og kronikker.... Hvilket er noget problematisk.

> "De førende Linux-CD'er bliver i fremtiden lavet uden MP3-afspillere. I
> praksis betyder det, at det bliver sværere for almindelige brugere at
> kunne afspille MP3-filer under Linux." udtaler bestyrelsesmedlem Anne
> Østergaard, SSLUG.dk "Patentmyndighederne har tidligere hævdet at fri
> software ikke ville blive påvirket af softwarepatenter, men de nye
> licensbetingelser for MP3 beviser, at patentmyndighederne ikke havde ret."

:
"Patentmyndighederne har tidligere hævdet at open source software ikke
påvirkes af softwarepatenter, reaktionen på patenterne i Mp3-lydformatet
viser klart at patenter i høj grad påvirker kommercielle interessers
syn på fordelene ved open source software.

<jeg har med vilje erstattet fri software med open source, for ikke
at læseren skal blive forvirret over fri vs. kommercielt som i
PVS raporten.>

> Men for lydkomprimering generelt behøver man ikke fortvivle endnu: Der
> findes stadig et frit alternativ til MP3 lydformatet. Lydformatet hedder
> Ogg/Vorbis. Det er udviklet af Xiph.org, og krænker så vidt vides ingen
> softwarepatenter.

> Om SSLUG.dk:
> Skåne Sjælland Linux User Group (SSLUG) er en linux-brugergruppe med over
> 6.000 medlemmer. SSLUG's formål er at udbrede kendskabet til og brugen af
> det frie styresystem Linux, åbne standarder og fri konkurrence på
> innovation uden softwarepatenter.
fri konkurrence på innovation uden softwarepatentmonopoler.

> Linux er i dag et af verdens hurtigst
> voksende styresystemer.

Mht. K ordet, mon KLID folkene også vil være med?

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.mpip-mainz.mpg.de

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:42 CEST [an error occurred while processing this directive]