Re: [PR] Udkast til pressemeddelelse om softwarepatentdirektivet

On Tue, 3 Sep 2002, Ole Tange wrote:

> [...]
>   software ikke længere entydigt positiv!
>  </Overskrift>
>
> <BODY>
> Fredag den 30 august 2002 kl. 15.00 havde Økonomi- og
> Erhvervsministeriet indbudt til møde i EF-specialudvalget for tekniske
> handelshindringer med henblik på at drøfte et af ministeriet udfærdiget
> notat med indstillinger til den danske regerings holdninger på det
> kommende EU-Rådsmøde.
>
> Foruden de faste medlemmer af EF-specialudvalget for tekniske
> handelshindringer hvade ministeriet denne gang inviteret SSLUG og DKUUG

bl.a. inviteret (der var vel andre)

> Som det vil være nogle bekendt har begge disse to foreninger tidligere

tidligere -> igennem de sidste par år
(eller tilsvarende)

> gentagne gange skriftligt givet udtryk for deres modstand mod indførelse
> af nye regler, der skulle gøre det muligt at indføre nye områder som
> software og forretningsmetoder under området for noget der kan
> patenteres. Se links til tidligere høringssvar nedenfor.
>
> Til brug i mødet i EF-specialudvalget havde SSLUG, DKUUG og PROSA skrevet
> et notat, der når frem til helt andre indstillinger end dem regeringen
> havde lagt op til.

link?

> Specialudvalgsformanden lovede at ministeriet nu ville tage dette notat
> med dets modforslag til indstillinger med i overvejelserne når det
> endelige danske forhandlingsmandat skal fastsættes. Dette sker i
> Folketingets EU-udvalg forud for Ministerrådsmødet, således som det er
> dansk praksis.

kender vi dato?

> I de seneste Rådsarbejdsgruppemøder i Bruxelles har man fra den danske

Hvilket Råd? Er det kommissionen?

> regerings side givet udtryk for, at man var meget positivt stemt til
> Kommissionens direktivforslag. Dette kan give anledning til nogen undren,

direktivforslag -> direktivforslag, som lægger op til
at man tillader patentering af software.

> [...]
> softwarepatenter, der som helt overvejende hovedregel savner værkshøjde
> dvs opfinderhøjde eller som ikke er udtryk for en ny opfindelse.
> </Mulighed 1>
>
> <Mulighed 2>
>
> For os er der ingen tvivl: Patenter er konkurrencehæmmende og vil påvirke
> softwarebrancen langt mere negativt end positivt. At give 20 årige
> monopoler på ideer i en branche som IT-branchen virker meget
> uigennemtænkt. Dette gælder specielt, hvis man ser hvilke ideer, som man
> tildeler de 20 årige monopoler: F.eks. Dankort-betaling, netbanking og

Mulighed 1 er for tam IMHO. Den er sød, men vi opnår
ikke så meget med det.

Jeg synes at Mulighed 2 er langt bedre end et, men man
kunne også skrive lidt ekstra til den tekst ala

"Vi frygter desuden at man ønsker at lovgive til
fordel for at indføre patentering af software, men på
intet sted ønsker man at sætte egentlige regler op for
hvad der er gode patenter og hvad der er dårlige. Det
ser ud til at dette skal overlades til de nationale
patent-styrelser, som netop skal implementere
lovgivningen på patent-området. Dette er et brud med
den grundlovens tradition med at den lovgivende og
den udførende magt deles.
http://www.folketinget.dk/BAGGRUND/00000033/00365267.htm

Det skræmmer specielt, da alle (inkl. den danske
patent- og varemærkestyrelse) kan blive enige om at
forholdene i USA skræmmer. Her har man set en lang
række software-patenter udstedt som efter fagfolks
mening er uden kvalitet eller som direkte er kendt
teknologi. Det er netop USA som har været bannerfører
for at indføre patentering af software. Europa behøver
ikke begå den samme fejl!"

> [...]
> http://www.sslug.dk/patent/eudirektiv/sv/sslug02-92sv.html
>
> Baggrundsmateriale fra www.softwarepatenter.dk:
> http://www.softwarepatenter.dk/dokumenter/intro-10-sider.pdf
> http://www.softwarepatenter.dk/privatebrugere.html
> http://www.softwarepatenter.dk/mod_argumenter.html
> http://www.softwarepatenter.dk/forret.html
>
> Underskriftindsamling med 123206 underskrivere, der er imod patentering af
> software.
> http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en
>
> Mere detaljeret viden:
> SSLUGs svar til EU Parl. Legal Affairs Committee (2 svar på engelsk):

Fint!!!!!

"Peace, Love, and Linux" -- IBM

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:42 CEST [an error occurred while processing this directive]