Re: [PR] DR-rc2

On man, 2001-09-17 at 19:34, Gitte Wange wrote:
> Er der ikke en der vil være sød at maile mig et samlet sammendrag af
> den forkortede udgave ???
>
> Så vil jeg tage kontakt - igen - til Information
Så er alle rettelser blevet tilføjet og forhåbentlig
er der ikke flere. Det har været sjovt at være med
til dette brev ved at sætte lidt skub i maskineriet,
og jeg håber min indsats har været mere til nytte
end til ulempe.

Værsgo, Gitte så er det op til dig hvad der skal
ske videre med den. :)

<brev type=læserbrev>
<udgaver>
  0.1 - Ser om bolden vil rulle (sparre).
  0.2 - saglighed++ (kongslund)
  0.3 - Sprog og andre smårettelser (bla. fra Sune, Klaus og
        Grove). Og så dropper vi interessen for DR's
        formålsparagraf (sparre).
  0.4 - Sprog og andre smårettelser fra Grove. Ole slår på
        reklameforbudet. Morten leverer en hårdtslående
        indledning (sparre).

  1.05 - Sune skriver hele baduljen om (derfor nyt hovednummer)
  1.06 - rettelser og en lidt mere agitatorisk slutning (sune)
  1.07 - rettelser fra .Henrik (sune)
  1.08 - rettelser fra krath og tilføjet kontaktinformation m.m
         samt Statens Informations retningslinier i baggrundsmaterialet
         ændret <udkast> til <brev>(sune)
  1.09 - aka DR-rc2 henkogt og syltet udgave,
         planlagt og begået af bla. Gitte, Anna,
         Jonas Kongslund samt Peter Toft himself.
  1.10 - aka DR-rc2 rettelser fra Henrik Christian Grove.
<baggrundsmateriale>
  * http://www.ft.dk/Samling/20001/udvbilag/KUU/L79_bilag48.htm
  * http://www.dr.dk/omdr/baggrund/formaal.htm
  * http://www.si.dk/netsteder/publ/index.html
<titel>
  DR Online i demokratiets tjeneste?

<tekst>

Forleden mens jeg sad og så Tv-Avisen blev udsendelsen pludselig
afbrudt af et skilt hvor der stod: "Kære tv-seer, Vi har bemærket at
du måske bruger et ældre fjernsyn der kan skabe problemer med hensyn
til visningen af indhold af DR-tv.  Derfor vil vi opfordre dig til at
købe det nyeste af ét af følgende fjernsynsmærker: Sony eller
Philips." Siden da har jeg måttet finde mig i at mine udsendelser
bliver afbrudt med jævne mellemrum. Men hvad, jeg kan jo også bare
anskaffe mig et nyt Sony-apparat.

Ovenstående fremtidsscenarie svarer til virkeligheden hvad
angår friheden til selv at vælge vebbrowser.
Hvis man besøger DR Online, websiden for Danmarks Radio,
med den norske browser "Opera" eller Open Source-browseren "Konqueror"
bliver man høfligt bedt om at anskaffe sig en browser fra Microsoft
eller Netscape da det ellers "kan skabe problemer med visningen af
indholdet". Hvis man ignorerer opfordringen og klikker
videre til det man nu egentlig ledte efter så dukker samme - nu noget
mere irriterende opfordring - atter op. Hvis man fortsat ignorerer
beskeden så finder man ganske rigtigt ud af at der kan være problemer
med visningen af indhold. Dele af webstedet er ligefrem lavet med fejl
så browsere, selvom de overholder de globale internetstandarder, ikke
har mulighed for at vise indholdet korrekt.

Hvis man kontakter de ansvarlige forsvarer de sig blandt andet med at
begge de anbefalede browsere er gratis. Dette er også korrekt,
ihvertfald hvis man først har betalt for Microsoft Windows® eller
man bruger en computer af mærket Apple. Desuden
skal man helst ikke være synshandicappet, da netop
oplæsningsprogrammer er særlig følsomme overfor korrekt formaterede
sider.

Hvorfor er DR Online fyldt med så mange fejl at kun få
browsere kan tyde siderne? Disse fejl er så grove at DR Online føler
sig nødsaget til at advare om dem, hvis man besøger hjemmesiden med en
anden browser end en af de få udvalgte. Hvorfor retter de ikke fejlene
istedet?

Det er ikke så mærkeligt at 99% af de besøgende bruger en af de
anbefalede browsere, de andre holder sig måske væk. En tilstand som DR
også bruger som undskyldning for ikke at rette fejlene!

Kan det virkelig passe at en så vigtig offentlig institution
som Danmarks Radio, der oven i købet ser sig selv som en
vigtig støtte for det danske demokrati - i stedet for at
overholde internettets standarder - vil diskriminere folk,
der ikke har mulighed for at bruge en af de to anbefalede
browsere?

Det er i øvrigt værd at bide mærke i, at "Statens
standard for elektronisk publicering" gør det
klart at statens e-publikationer skal overholde
internettets tekniske standarder.

Amatører der sidder og roder med deres egne hjemmesider kan man godt
tilgive når de springer over hvor gærdet er lavest, men at DR Online,
som har fået op mod 100 mio. kr i ekstraordinær statsstøtte, laver
hjemmesider
med større fejl blot fordi det virker nemmest i det korte perspektiv er
nærmest skandaløst. Det er på høje tid at DR Online tager mediet
seriøst og ikke bare ignorer de standarder der er gældende.

SSLUG

</tekst>
<kontaktinformation>
Kontaktinformation
bestyrelsesmedlem Jacob Sparre Andersen - SSLUG
(+45) 21 49 08 04
Om SSLUG:
Skåne Sjælland Linux User Group er en skånsk-sjællandsk
forening af brugere af frit software. SSLUG har
ca. 6000 medlemmer i Sverige og Danmark.
</kontaktinformation>
</brev>

Fyrkildevej 98 (sttv)          Tel: 98 15 67 93
DK-9220 Aalborg Oest           ICQ: 108017016
                     ...ooO0Ooo...
              http://www.stoptorture.org