Re: [PR] swpat v 7 - Er det den som sendes ? - LÆS !

Peter Toft wrote:

> Farlig udvikling i dansk patentpolitik
>
> Softwarepatenter
> -----------------
> Har du GIF-billeder på din hjemmeside ?

> Er GIF-billederne fremstillet med et program,
> der ikke har licens til UNISYS' patent ?

Denne formulering er måske nok korrekt, men for
kringlet til at stå så tidligt. Hvad stod der før?

> Er svaret nej, så kan du risikere at blive afkrævet $5000.

> Det er kun et af mange eksempler på virkninger af softwarepatenter.
> Heldigvis har Europa en langt mere restriktiv holdning til
> software-patenter end USA, men Danmark og de øvrige EU lande er under
> stort pres for at harmonisere patentregler med USA.
>
> Der er for nyligt vundet en sag (T935/97) om softwarepatenter i

Hedder der for "nyligt her"? Jeg ville skrive "for
nylig", uden t

> Europa ved appeldomstolen ved den fælles Europæiske
> Patentorganisation EPO. Dermed er Europa, og dermed Danmark, begyndt
> at læne sig op ad retspraksis i USA mht. softwarepatenter, selvom der
> ikke er lovhjemmel for det i Europa. Den hidtidige restriktive
> holdning vakler. Tidligere ville patenter kun gives efter grundig
> vurdering, og var nærmest umulige at få på software-algoritmer.

Jeg kan ikke lide "tidligere ville software patenter
kun gives". Det lyder somom det er software patenterne,
der vil eller ikke vil. "Ville man kun give software
patenter".

> [...]
> det meste af den software, som anvendes er frit og
> gratis. Hvis den amerikanske praksis med software-
> patenter udvikler sig, kan det betyde at en del
> software ikke længere kan distribueres frit, hvis det
> indeholder algoritmer, der er patenteret eller kan
> patenteres. Med den amerikanske retspraksis er det
> selv de mest almindelige ting, som kan patenteres
> - eksempler kan findes på
> http://www.sslug.dk/bestyrelsen/swpat.html. Flere af
> eksemplerne vil vi europæere synes er latterlige, men
> når et patent er udstedt,  er det gældende og alvor for os

På en måde kan jeg ikke lide "latterlige". Det lyder
ikke professionelt. Der er et mellemrum for meget efter
kommaet efter udstedt.

> [...]
> den enorme mængde patenter.
>
> Et computerprogram består typisk af mange forskellige
> mindre algoritmer. I det øjeblik, en kendt matematisk
> algoritme implementeret i software kan patenteres, vil
> de fleste computerprogrammer bryde et patent.
>
> Det er vigtigt, at vi i Europa ikke blindt adopterer den
> amerikanske praksis med software patenter, og tillader
> patentering af software som ikke er en reel opfindelse.
>
> SSLUG mener
> -----------
> Et stort problem for Open Source software er den

Jeg synes ikke det er et probelm for Open Source
generelt - det er patenterne der er problemet....

"Patenter kan blive et stort problem for Open Source
software, pga. den åbenhed der er omkring
kildeteksten."

Lad os i det mindste blive enige om, om det i denne PM
hedder kildekode eller kildetekst ;-) Se næste
linie....

Alle kan se
> kildeteksten, og anvendelsen af en patenteret algoritme
> kan derfor ikke skjules, som det kan med software hvor
> kildeteksten ikke følger med. Dette gør, at Open Source
> software har langt ringere muligheder end kommercielle
> programmer, hvor det i praksis er umuligt at verificere
> hvilke algoritmer, der anvendes, idet brugere ikke har
> kildekoden.

kildeteksten.

"brugere ikke har kildekoden" -> kldeteksten kun kan
ses af firmaet selv."

> [...]
> fornuft i at denne programmør kan blive sagsøgt med
> krav om kæmpe erstatninger.
>
> Omvendt kunne man dog sige at Open Source software
> aldrig bryder et patent, når det kun frigives i åben
> kildetekst. Måske kunne man sige at det blot er et
> eksempel på anvendelse af et patent. Patentbrud
> omtales i loven, som noget hvor et sælgende produkt gør
> et brud. Spørgsmålet er som om noget der gives væk i
> Open Source, overhovedet kan komme ind under et
> patentbrud.
>
> Der er dog eksempler (gd-lib) på Open Source software,

Mangler reference til gd-lib. Hvis en journalist nu
rent faktisk skulle læse denne PM, og gerne vil vide
noget om dette eksempel.

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\\        http://www.aub.dk/~luke/

"I don't think Microsoft is evil in itself; I just
think that they make really crappy operating systems."
-- Linus Torvalds