Re: [PR] SWPAT version 3

Peter Toft wrote:

> Jeg er uenig i det første men ikke det sidste Hanne skriver. Hver gang jeg
> vælger en algoritme til f.eks. sortering af strenge kan det være berørt af
> et patent. Hvis jeg blot har en algoritme i sving, så skal jeg "blot"
> checke denne.
>
> I praksis har jeg i de mange programmer jeg har lavet haft en enorm mængde
> algoritmer i sving. Det kan godt være at afsnittet skal reformuleres -
> fair nok - men pointen er at jeg som OSS programmør ikke har en jordisk
> chance for at kunne checke _alle_ algoritmer i de programmer jeg har
> [...]

Jamen min pointe er, at det ikke kan være rigtigt, at
man blot ved at programmere lidt, overtræder en række
patenter. Noget du og alle andre programmører lige kan
sidde og finde på, er ikke en original opfindelse, og
bør derfor ikke kunne patenteres!

Det er, under gældende Amerikans lov, interessant for
_dig_ som programmør, at der er mange algoritmer i dit
program. For det giver dig et problem. men det burde
det ikke. Og det er urimeligheden i dette, der skal
frem i en PM.

Jeg bør som programmør kunne løse en opgave efter
bedste evne, og regne med at alt det jeg lige ryster ud
af ærmet, er almindeligt håndværk, ikke en opfindelse.
Derfor bør det ikke bekymre mig om jeg har anvendt een,
10 eller 100 alment kendte matamatiske algoritmer. For
de bør ikke kunne patenteres.

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\\        http://www.aub.dk/~luke/

"I don't think Microsoft is evil in itself; I just
think that they make really crappy operating systems."
-- Linus Torvalds