Filoverførsel?

Håber, der stadig er lidt liv i gruppen her!? :)

Jeg har et mindre lokalnet med tre computere tilsluttet:

1. En ældre pc, der kører Linux (SuSE 11.2)
2. En bedaget bærbar, der kører Windows XP
3. En ret ny iMac, der kører 'Lion' (10.7.4)

Jeg har - siden jeg fik sidstnævnte - udvekslet filer med Linux'en vha.
'KIO' ('smb')
Det kan jeg ikke længere (nok som følge af opgradering til 'Lion'(?))

Jeg kan fra Linux-siden åbne de relevante vinduer - se øverste
skærmbillede her (Mac-vinduet vist øverst):

http://www.hansogoline.dk/netv/smb.htm

, men jeg kan ikke kopiere/indsætte filer:
Hvis jeg vil hente en fil fra Mac-siden, står der, at filen 'ikke kan
læses' - hvis jeg vil kopiere til Mac'en, står der 'adgang nægtet'! :(
'
Fra skrivebordet kan jeg åbne en 'netværksoversigt', se midterste
skærmbillede, men når jeg forsøger at åbne Mac-siden (venstre ikon),
fremkommer nederste skærmbillede!

Jeg kan oplyse, at Mac'en er sat til 'arkivdeling', samt at den
problemfrit udveksler filer med XP-pc'en.

Nogle forslag til at komme videre??

--
med venlig hilsen,
Hans