Re: [NOVICE] Diagnostics

On 2011-08-12 07:35, Danjel Jungersen wrote:

> jep, men de så pæne ud, den har drillet længe, og har derfor ikke
> været brugt så meget :-)

Er det en relativ ny PC eller en ældre sag?

Ofte skifter/bytter man blot dele og ser om fejlen forsvinder;
dvs. prøver med anden RAM, harddisk, grafikkort mv.
Til sidst bundkort..

Jeg har lidt løse ideer:

jeg havde for nylig oplevet en  3 år gammel PC som af
og til var ustabil, (kunne gå 2-3 mdr mellem fejl).
Jeg fandt til sidst ud af at trykkede man på nogle lytter
ved en spændingsomformer på bundkortet kunne den fungere igen....
defekte bundkort kan det normalt ikke betale sig at reparere på
så det er en udskiftning , men jeg havde dog overvejet at prøve at skifte
de elektrolyt-kondensatorer...

En anden PC havde en fejl i SATA controlleren, fejlen kunne dog rettes
ved at i driveren sætte nogle options, så skete disse crash ikke mere.
(SATA hastighed kunne så ikke udnytte lidt hurtigere modes, men blev så stabil :)

RAM fejl kan skyldes RAM-klods, men evt. også timing , som kan stilles i BIOS,
prøv at kontrollere BIOS opsætning på dette. PC er vel ikke overclock'ed ?
CPU-Z kunne måske også hjælpe lidt med info om hardware, ram mv:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Check at alle PCI/PCIe boards og stik og kabler sidder korrekt.

check med f.eks. SpeedFan at temperatur, blæsere mv er ok.
http://www.almico.com/speedfan.php

Du kan jo prøve med diverse linux live-CD'ere prøve om du kan fremprovokere fejlen
i linux. Check også med "smartctl" at harddiske er ok. De indeholder lidt log og info
som SMART kan fortælle om.  Diverse versioner af "SMART"ctl findes også til windows;
men det er normalt lettest at bruge det i linux.
jeg bruger ofte sysrescuecd http://www.sysresccd.org/  (den kan laves som USB-boot-stick)

Du kunne i windows under computer-admnistration checke windows om der skulle
være skrevet noget i windows "logbog" databaser.
Det er dog ikke altid windows log'er relevante fejl, og skete der et crash
så er det ikke sikkert en evt. log-fejl blev skrevet til disk.

Sidste løsning:
installer linux som dual-boot, og kør den meget i linux, måske den crasher i linux
og måske der kom noget log i linux som kunne komme nærmere en løsning....

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-09-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]