Re: [NOVICE] 'Variabelt' boot-forløb!?

Hans Henrik Hansen wrote:
> Jeg undrer mig en smule over, at boot fra tid til
> anden forløber en anelse 'anderledes'!:
> Ca. hver tiende gang bliver jeg afkrævet bruger-
> password - de øvrige gange kører processen 'hele
> vejen igennem'!?

Er det KDM (KDE's login-håndtering der afkræver dig adgangskode) og du har
sat den til autologin (default i openSUSE)?

Tror der kan være nogle problemer med visse grafikkort og KDM - autologin
ville heller ikke virke 100% på en maskine jeg satte op til min mor (intel
965 grafik). Jeg bruger aldrig selv autologin så jeg har aldrig bemærket
problemet før, men opgradering til kde 4.4.x syntes at løse det.

> De seneste to gange har jeg ydermere oplevet, at
> 'tiden står forkert': Første gang var uret 6 - 7
> timer bagefter, her til morgen ca. ? time.
> Når jeg går ind og kigger (ikke mere!) på 'Dato
> og tid', 'går det over igen', og korrekt tid
> vises!
> Jeg har lige tjekket NTP server- den hedder
> dk.pool.ntp.org, og det skulle vel være 'godt
> nok'?

Bruger du NetworkManager? Der kan forekomme lidt uregelmæssigheder når man
bruger NTP med NetworkManager da NM først opretter forbindelse efter X er
startet.

Kør evt. kommandoen 'date' for at se om hele systemet er forvirret eller om
det kun er KDE.

og brug evt. 'rcntp restart' (som root) til manuelt at opdatere tiden fra
ntp-serveren.