Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Frank Damgaard wrote:

> Det er evt. ogsp en ide  bruge smartctl fra
smartmontools:

>   $ smartctl -a /dev/sda
>
> her vil du se om harddisken har registreret
nogle fejl.

> Evt. skal du første gang lige slået smart til
på disk:

>  $ smartctl -s on /dev/sda

I YaST 'Redigering af /etc/sysconfig' fandt jeg
dette:

"Fil: /etc/sysconfig/smartmontools
Mulige værdier: Heltalsværdier større eller lig
med 10
Standardværdi: 1800
Tjeneste som skal genindlæses: smartd
Beskrivelse:

 Interval between disk checks in seconds"

Aktuel indstilling er '1800', så jeg går ud fra,
at 'smartctl' kører ('i baggrunden'?) hver halve
time og rapporterer evt. diskproblemer??

--
med venlig hilsen,
Hans