Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Den 26-04-2010 00:04, Michael Rasmussen skrev:

> Her sættes eksekveringsrettighed til alle brugere der ikke findes i
> gruppen.
>
> u: user (ejer)

Er bruger = ejer ?

> g: gruppe
> o: andre brugere ikke i gruppen

Har 'man' ændret dette - jeg mener at have set, at det stod for 'owner' ?

> a: alle brugere (genvej for ugo) chmod ugo+r == chmod a+r

> Er brugeren mogens medlem af gruppen pmount? (se med kommando: groups)

Her er der igen et tilfælde, hvor jeg mener, at Suse gør tingene lidt
for anderledes, i forhold til 'alle' andre (eller måske rettere hvordan
dem der skriver vejledningerne gør), idet jeg gik ind via Yast og
ændrede brugerrettighederne, så bruger mogens er medlem af gruppen pmount.
Kommandoen groups finder ikke dette medlemsskab!!!!!

> Jeg tror, for en sikkerheds skyld, at jeg ville foretrække, brugere kun
> kunne anvende pmount, hvis de var med i gruppen pmount. Så derfor vil
> jeg anbefale følgende:
> sudo chmod o-x /usr/bin/pmount
> sudo usermod -a -G pmount mogens
>
> Herefter skal du logge af og på igen, og du burde nu kunne eksekvere
> pmount kommandoen.

1' kommando eksekverede uden problemer.
2'eren gav:
usermod: ugyldigt flag -- a

Kommando: usermod --help   giver:

Anvend: usermod ...
usermod - ændre en brugerkonto

  -c bemærkning  Angiv GECOS-feltet for den nye konto
  -D binddn      Anvend dn »binddn« for at forbinde til LDAP-mappen
  -d homedir     Hjemmmappe for den nye bruger
  -e udløb       Datoen hvor den nye konto vil blive slået fra
  -f inaktiv    Antal dage efter en adgangskode udløber hvorefter
kontoen slås fra
  -G group,...   Liste over supplerende grupper

  -g gid         Navn/nummer på brugernes primære gruppe

  -l logind      Ændre logindnavn.

  -m             Flyt hjemmemappe til den nye sti

  -o             Tillad duplikat-UID (ikke-unik)

  -A gruppe,...  Liste over grupper som brugeren bør tilføjes til

  -R gruppe,...  Liste over grupper som brugeren bør fjernes fra

  -P sti         Søg passwd, skygge og gruppefil i »sti«

  -p adgangskode Krypteret adgangskode som returneret af krypt(3)

  -s shell       Navn på brugerens logindskal

  -u uid         Ændre brugerid'et til det angivne nummer

  --service srv  Anvend navnetjeneste »srv«

  -L             Låser adgangskodepost for »bruger«

  -U             Forsøg at låse adgangskodepost op for »bruger«

      --help     Vis denne hjælpeliste

      --usage    Vis en kort hjælpebesked

  -v, --version  Vis programversion

Gyldige tjenester er: Filer, ldap

Øhh - hvad står det lille a for? Jeg prøvede med det store A, men fik
besked om, at:
usermod: For mange argumenter.

mvh mogens