Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Hans Henrik Hansen skrev:
> "Hans Henrik Hansen" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse

> Nå, det bliver 'udsat lidt'!: Under reboot tidligere på dagen kom jeg til at
> slukke på stikkontakten(!), hvilket afstedkom totalt og uopretteligt
> nedbrud. Jeg fik geninstalleret - og det 'så normalt ud' - li...ige bortset
> fra, at musen nu ikke kunne bruges! :(
> Forsøger p.t. (gen)geninstallation - men jeg er bange for at en harddisk kan
> være ødelagt!?

brug badblocks til at teste om hele harddiskem kan læses

Er harrdisk /dev/sda  _:

 $ sudo badblocks -v /dev/sda

det kan tage nogen tid.

Det er evt. ogsp en ide  bruge smartctl fra smartmontools:

  $ smartctl -a /dev/sda

her vil du se om harddisken har registreret nogle fejl.

Evt. skal du første gang lige slået smart til på disk:

 $ smartctl -s on /dev/sda