Re: [NOVICE] SRST failed??

Hans Henrik Hansen skrev:

> Ja, et stik i CD-brænderen sad løst!
>
> Til gengæld forekommer det meget svært at *hente* noget fra drevene!:
> De manifesterer sig  ikke under 'Denne computer'
>
> Kun DVD-afspilleren åbner et vindue 'Nyligt tilsluttede enheder', hvorfra
> det er muligt at håndtere filer - men hvordan får jeg CD-brænderen 'åbnet'
> (den kan brænde nye skiver - men vil helst ikke vise indholdet!)

Sæt dem evt. over i en anden maskine og se om de virker i denne,
evt. kan det også være PSU på computeren der ikke er for god længere
(+12V ?), eller måske strømforsyningsstikket på drevet.

Prøv evt. kun med et drev tilsluttet ad gangen og se om der er forskel.

med tanke på hvad DVD/Cd brændere sælges for, så kan det ikke betale
sig at bøvle for længe med halv-defekte drev.

PS.
Jeg går efter DVD brændere der også kan måle mediets kvalitet efter brænding,
ellers ved man jo ikke om skiven er brugbar eller allerede defekt.
http://qpxtool.sourceforge.net/

Af nyere drev er det vist kun LiteOn og nogle Samsung modeller der
kan vise PIE/PIF.

Evt.kan man have et drev til test af brændingen, og et andet DVD-drev
til at brænde med.

Til windows findes også et par programmer (buyware/shareware)
som kan læse mediets kvalitet.