Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Frank Damgaard wrote:

> Husk lige blanktegn i filnavn og labels er en dårlig ide, brug
> f.eks. anførelsestegn for at få blanktegnet med:
>
>    umount "/media/My Book"

Jeg kan faktisk ikke huske, om jeg selv har 'døbt' den; det tror jeg faktisk
ikke, da jeg næppe frivilligt ville indsætte mellemrum.

> man kan dog kun "mounte" drev der er i mount, prøv at skrive
> "mount" og se om drevet dukker op.

sslug@sslug:~> mount
/dev/sdb2 on / type ext4 (rw,acl,user_xattr)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/sda2 on /windows/C type vfat
(rw,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,utf8=true)
/dev/sda3 on /windows/D type vfat
(rw,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,utf8=true)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
/proc on /var/lib/ntp/proc type none (ro,bind)

> "/media" er kun en folder/directory og man kan oprette alle mulige
> directories der, inkl "My Book" , men det er ikke det samme som
> at drevet er mount'ed.
>
> (noget må være smuttet en gang, siden den ikke blev slettet)

OK, men jeg kan måske blot slette den nu? (Imødeser intet fremtidigt behov
for opkobling af 'My Book')

> jeg kender ikke nok til SuSE, bruger debian og Ubuntu....
> men jeg has stadig sym-links fra /dev/cdrom og /dev/dvd til /dev/sr0
> idet device navn er /dev/sr0 for første cd/dvd drev.

Jeg prøver, om jeg kan oprette passende link(s)
Det ser iøvrigt ud til, at det er CDen (ikke selve drevet), der er mounted!?
Og det er jo ganske upraktisk!: Jeg har netop isat en ny skive - men nu
forsøger 'systemet' forgæves at få adgang til den forrige!! :(

--
med venlig hilsen,
Hans