Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Mogens Jæger wrote:

> Jeg har været samme ..... igennem, og fundet en 'brugbar' løsning - O.k.
> jeg er nok mere grafisk bruger, end egentlig godt er - men du har et
> ikon for "nyligt tilsluttede enheder" på panelet (i mit tilfælde i
> bunden af skærmen, i venstre side).
> Klikker man på det efter CD'en er ilagt drevet, OG åbner en
> 'dolphin/whatever', bliver der oprettet et link i /media som så kan
> bruges. Og det fjernes igen når drevet åbnes.
>
> Dette er ikke ligefrem optimalt, så jeg venter spændt på en bedre løsning.
>
> mvh mogens

Ja, det ikon ser jeg også, når DVD-drevet (/dev/sr1) aktiveres, men
brænderen (/dev/sr0) ser ikke ud til at fremprovokere det!

Det ser ud til, at nogle af mine 'mount/umount'-problemer skyldes, at
drevene ikke er registreret i /etc/fstab (eller /etc/mtab):

sslug@sslug:~> cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-ST340016A_3HSC0KL9-part1 swap                 swap
defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST340016A_3HSC0KL9-part2 /                    ext4
acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-IBM-DTLA-305020_YE0YE0A9278-part2 /windows/C
vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/disk/by-id/ata-IBM-DTLA-305020_YE0YE0A9278-part3 /windows/D
vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true 0 0
proc                 /proc                proc       defaults              0
0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0
0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0
0
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0
0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0

sslug@sslug:~> cat /etc/mtab
/dev/sdb2 / ext4 rw,acl,user_xattr 0 0
proc /proc proc rw 0 0
sysfs /sys sysfs rw 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw 0 0
udev /dev tmpfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,mode=0620,gid=5 0 0
/dev/sda2 /windows/C vfat
rw,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/sda3 /windows/D vfat
rw,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,utf8=true 0 0
fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
/proc /var/lib/ntp/proc none ro,bind 0 0
/dev/sr0 /media iso9660 ro 0 0

, men der *er* jo en '/dev/sr0' i linien lige over denne (skønt det hele
fremstår noget rodet her!)

Hvad kan jeg evt. tilføje til fstab (mtab)? - og hvordan?? :)

(Har tidligere brugt 'pico' - ved ikke, om det stadig findes?)

--
med venlig hilsen,
Hans