Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

On Sun, 25 Apr 2010 23:46:23 +0200
Mogens Jæger <sslug@sslug> wrote:

> sslug@sslug:/usr/bin> sudo chmod o+x /usr/bin/pmount

Her sættes eksekveringsrettighed til alle brugere der ikke findes i
gruppen.

u: user (ejer)
g: gruppe
o: andre brugere ikke i gruppen
a: alle brugere (genvej for ugo) chmod ugo+r == chmod a+r

> Jeg er ikke så stærk i det her, så jeg kan forklare hvad der skete,
> eller hvorfor, men nu virker det - endnu engang tak for hjælp.

Er brugeren mogens medlem af gruppen pmount? (se med kommando: groups)

Jeg tror, for en sikkerheds skyld, at jeg ville foretrække, brugere kun
kunne anvende pmount, hvis de var med i gruppen pmount. Så derfor vil
jeg anbefale følgende:
sudo chmod o-x /usr/bin/pmount
sudo usermod -a -G pmount mogens

Herefter skal du logge af og på igen, og du burde nu kunne eksekvere
pmount kommandoen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen