Re: [NOVICE] Håndtering af diskdrev?

Hans Henrik Hansen skrev:
> Som omtalt for et par dage siden har jeg haft problemer med CD-/DVD-drev,

> '081226_2339' er skiven, der p.t. sidder i drevet, mens 'My Book' er en
> ekstern harddisk, som ikke længere er tilsluttet. Derfor ville jeg gerne
> 'umounte' sidstnævnte, men det forløb således:
>
> linux-fl8d:/home/h2vh # umount /media/My Book
> umount: /media/My: ikke fundet
> umount: Book: ikke fundet
>
> , hvilket jeg ikke rigtigt fatter!? Skal drevet mon være fysisk tilsluttet
> for at kunne 'umountes'??

Husk lige blanktegn i filnavn og labels er en dårlig ide, brug
f.eks. anførelsestegn for at få blanktegnet med:

   umount "/media/My Book"

man kan dog kun "mounte" drev der er i mount, prøv at skrive
"mount" og se om drevet dukker op.

"/media" er kun en folder/directory og man kan oprette alle mulige
directories der, inkl "My Book" , men det er ikke det samme som
at drevet er mount'ed.

(noget må være smuttet en gang, siden den ikke blev slettet)

> Endelig savner jeg en 'genvej' til CD-brænderen, som jeg p.t. kun kan
> aktivere via /media (eller et grafik-program).

jeg kender ikke nok til SuSE, bruger debian og Ubuntu....
men jeg has stadig sym-links fra /dev/cdrom og /dev/dvd til /dev/sr0
idet device navn er /dev/sr0 for første cd/dvd drev.