Re: [LØST] Har måske slettet hele mit liv!!!

Martin Jochimsen wrote:
Martin Jochimsen wrote:
Frank Damgaard wrote:
Martin Jochimsen wrote:
Hejsa

Emnet er måske lidt overdramatiseret, men jeg er kommet til at lave en
kæmpe katastrofe på min computer.

Jeg har altid kørt med dualboot mellem Windows og Ubuntu.
Her til aften geninstallerede jeg min Windows 7, og jeg kom til at lave
en kæmpe bøf, da jeg skulle vælge hvilken partition, som Windows skulle
installeres på.
Jeg har altid haft faste størrelser på de forskellige partioner.

Windows ca. 85GB
Win Recovery ca. 10GB
Ubuntu ( / ) ca. 15GB
Ubuntu (/home) ca. 150GB
Backup ca. 50GB
Swap ca. 8GB

hvilket filsysten er backup ?

Jeg mener backup-partitionen er/var ext3 (eller måske ext4)

Er det FAT eller NTFS, så findes en del windows recovery tools
der kan finde filer på disken selvom man har slettet partitionsinformation mv.

der findes vist også nogle der sælger software til linux der kan finde filer
fra ext2/ext3, men jeg har ingen erfaring med disse.

Da jeg her til aften installerede Windows valgte jeg den "sædvanlige"
partition til Windows.

Pas altid på med installation af Windows, det kan ikke gentages nok gange... ... windows laver underlige ting ved installtion og menu-teksterne er ikke
altid tydelige/præcise nok til at beskrive hvad windows vil gøre.

Jeg så godt der pludselig var en tom partition på ca. 215GB, men jeg
tænkte ikke mere over det, da jeg jo havde sikret mig, at Windows kun
kom til at ligge på de sædvanlige 85GB.

Efter endt Windows-installation ville jeg så lave en frisk installation
af Ubuntu, men OH GRU....der var stadig en ledig partion på 215GB!!!
Det forfærdelige er at AL min backup ligger på backup-partitionen.
Hul i dokumenter og bogmærker for flere år, det skrækkelige er, at alle
vores billeder af vores datters 1. år (og hun er kun 1 år) også ligger
på den partition!!!! :-(

Min hjerne er som frosen yoghurt, og jeg ANER ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg er rimelig sikker på at de 215GB ikke blev formateret under
Windows-installationen, men jeg er ikke hardcore nok til at regne ud
hvordan og forhåbentligt hvorledes jeg kan rede stumperne.

Prøvede at boote op igen med Ubuntu for at se hvordan partitionerne var.
Tilsyneladende er der kommet en partition på ca. 100GB, hvor der er
brugt 24GB til ??? jeg ved ikke hvad, men det er noget fra Windows. De
resterende 115GB kan jeg ikke se.
Forslag modtages virkelig meget gerne!!!!!!!!!!!!!

en udskrift  af "fdisk -l " før of efter kan hjælpe til at vurdere
hvad der er sket.

Hvis jeg skriver fdisk -l nu, så kommer der intet frem?!?

Din forklaring i ovenstående er ikke helt detaljeret nok, og det gør det svært,
har windows slettet alle partitioner?

Det med detaljerne har du helt ret i. Det jeg koncentrerede mig mest om igår aftes var hvordan jeg sku' få det fortalt til min kone!!! Jeg tror ikke Windows slettede partitioner, de blev "lagt" sammen...i mangel af bedre ord.

eller kun nogle, men hvorfor forsvandt backup partition hvis ubuntu stadig fungerer?

Min Ubuntu var live-cd'en.
Men nu har jeg installeret Ubuntu på den partition, hvor Windows normalt ligger. Nu hvor jeg har fået frisk luft til hjernen, så kan jeg se, at jeg misforstod og mis-læste en del ting igår aftes. Der er IKKE en partition på 100GB med 24GB Windows-filer. Det er 100MB og 24MB på en meget lille partition. Jeg kan også se, at de 215GB bliver beskrevet som "Unallocated Space". Så pladsen er vist hverken formateret eller overskrevet? Jeg mener at min Ubuntuinstallation - som bestod af tre partioner ( /, /home og /backup) alle var ext4. Jeg håber der er nogen, som har et forslag til hvordan jeg kan komme videre.

Martin

HURRA!!!
Reddet fra at blive hjemløs imorgen!!!

sudo apt-get install testdisk

Jeg faldt tilfældigvis over Testdisk, som er et "Data Recovery Utility".
Et meget enkelt men MEGET kraftfuldt program.
Jeg har delvis fuldt den lille pdf-guide fra dette link

http://www.mediafire.com/?sharekey=5b659bde0dba72b97f7ec40ada4772a6e04e75f6e8ebb871

I mit tilfælde hvor partitionerne hverken var formaterede eller overskrevet, så var det rimelig simpelt at redde alle filer. Lige nu er de 46GB mistede billeder, dokumenter, film m.m. ved at blive gendannet.

Jeg har lært min lektie!!!!!

Hilsen
Martin :-) :-) :-)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]