Re: [NOVICE] Wireless USB til Kubuntu 8.04

Carsten Arim wrote:
> Jeg mangler trådløs netkort til min Zepto Znote 6625WD. Da Zepto er
> lukket, vil jeg i stedet for at finde hardware til indbygning betjene mig
> af en USB forbindelse, men hvilken virker på Kubuntu. Alle steder virker
> de i.flg. specifikation kun på Windows og Mac.
> Er der nogen, som kan hjælpe mig med et godt råd ??
> Vh Carsten

Det største problem er at producenter ændrer indmad på hardware men
kalder produktet det samme , kun gemt af vejen er et versionsnummer
kan måske afsløre andet chipsæt indeni.... ;(

Så bedst er at købe et sted du kan bytte hvis det ikke virker med linux
(nogle butikker tilbyder nogle dages returret).

Prøv også at at søge lidt når du har fundet en given USB trådløs
(søg med linux + navn, model) så ser du om der er erfaringer fra andre.

Nogen gange kan man på producentes hjemmeside også finde lidt info
om linux support (dog sjældent!)
F.eks. WL-167g fra Asus listes hos Asus selv til at den virker med linux
og den kan faktisk endnu købes:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94331&type=0
http://www.shg.dk/Netvaerksadaptere/ASUS-WL-167g-USB-Dongle-WLAN-Adapter-311038.html
og der står enda at den virker med linux på butikens hjemmeside ... :-)

WL-167g er iøvrigt lavet i 2 versioner med forskellig chipsæt, men begge virker i linux.

En anden der måske vil virke  Linksys WUSB54GC , lidt afhængig af version:
http://www.linuxcompatible.org/WUSB54GC_c13154.html

PS.
Husk at få en ca. 2 meter USB forlængerledning, ofte kan man så placere usb-donglen
(antenne) bedre ved dårlig modtagelse, samt undgå at ødelægge USB stikket i
laptop'en hvis man kommer til at støde til donglen.

PS2.
Måske det snart var på tide at opgradere Kubuntu 8.04 ?
jeg syntes at huske at min bror havde en del problemer med WL167g og
de ældre ubuntu versioner  (9.04 virker fint med hans WL167g)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]