Re: [NOVICE] Wireless USB til Kubuntu 8.04

Mogens Bjørnbak-Hansen wrote:

> Jeg ved ikke rigtig, om jeg bør komme ind her, eller om jeg skal lave en
> ny tråd. De vise redaktører kan vel eventuelt flytte spørgsmålet til en
> ny tråd.

der er ingen der kan flytte tråden i news/postlister  ;(
så vi "hænger fast her"

Kører du også Kubuntu 8.04 eller en anden version / distribution ?

> Har også erhvervet en zepto PC uden trådløst kort. Jeg forsøgte
> efterfølgende at få et dertil indrettet kort til isætning INDE I PCén.
> Det lykkedes for 80 pcts vedkommende. Kortet blev isat og computeren
> startet, men den ville ikke "se" nydannelsen, og jeg fik den besked, at
> jeg slet ikke kunne gøre, som jeg havde gjort. Jeg skulle have root
> rettigheder. Det havde jeg ikke, og jeg vidste dårligt nok, hvad det

normalt skal man ikke være "root" for at konfigurere trådløs netværkskort,
men har man et ikke supporteret netværkskort kan det blive meget besværligt ;(

> [...]
> fordi jeg er lidt nervøs derfor. Grunden hertil er, at i alt , hvad jeg
> har læst, så advares man derfor, fordi man kan lave ubodelig skade, hvis
> man ikke helt ved , man gør. Og det tør jeg ikke just påstå.
> Nu er mit spørgsmål, om nogen her kan forklare, hvorledes jeg  i en
> terminal?? skal logge ind, når og hvis jeg igen kan hitte det tidligere
> omtalte kort?
> Skal jeg gøre det før jeg skiller min pc ad eller skal jeg blot isætte,
> samle den igen og gøre det, når jeg igen måtte se den tidligere omtalte

det er vigtigt du finder ud af hvad det trådløse netværkskort hedder
dvs. producent, produktnavn, version, samt meget gerne relevante data fra
"lspci" eller "lsusb"  (afhængig om det er PCI eller USB kort)

min gamle laptoo har f.eks. et PCI kort og lspci viser :
02:02.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Network
Connection (rev 05)

Derefter kan man søge passende steder på internet og måske finde ud af hvor
godt supporteret chipsættet er, og om det blot er at vente på at ens linux distribution
kommer i en version hvor driver er med.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]