Re: [NOVICE] Re: [LØST] Har måske s lettet hele mit liv!!!

Frank Damgaard skrev:
Martin Jochimsen wrote:
Er det FAT eller NTFS, så findes en del windows recovery tools
der kan finde filer på disken selvom man har slettet
partitionsinformation mv.

der findes vist også nogle der sælger software til linux der kan
finde filer
fra ext2/ext3, men jeg har ingen erfaring med disse.

Da jeg her til aften installerede Windows valgte jeg den "sædvanlige"
partition til Windows.

en udskrift  af "fdisk -l " før of efter kan hjælpe til at vurdere
hvad der er sket.
Hvis jeg skriver fdisk -l nu, så kommer der intet frem?!?

nej, partitionstabellen er jo  sikkert overskrevet/ændret af windows,
men den bør vise aktuelle partitioner.
PS. husk "sudo fdisk -l" da du skal være root.

Min Ubuntu var live-cd'en.
Men nu har jeg installeret Ubuntu på den partition, hvor Windows
normalt ligger.

ok, men jeg ville være meget forsigtigt med at lave ændringer på en disk
før jeg har reddet data!  ... dvs Read-only indtil alt reddet.

Så hellere købe en ekstra harddisk og bruge den, og lade den nuværende være
nr 2 disk indtil alle data er reddet!

Nu hvor jeg har fået frisk luft til hjernen, så kan jeg se, at jeg
misforstod og mis-læste en del ting igår aftes.
Der er IKKE en partition på 100GB med 24GB Windows-filer. Det er
100MB og 24MB på en meget lille partition.

Jeg kan også se, at de 215GB bliver beskrevet som "Unallocated
Space". Så pladsen er vist hverken formateret eller overskrevet?
Jeg mener at min Ubuntuinstallation - som bestod af tre partioner (
/, /home og /backup) alle var ext4.
Jeg håber der er nogen, som har et forslag til hvordan jeg kan komme
videre.

ja så er der en chance hvis du kan finde partitionerne igen og oprette dem.

Martin

HURRA!!!
Reddet fra at blive hjemløs imorgen!!!

pyha !

sudo apt-get install testdisk

Jeg faldt tilfældigvis over Testdisk, som er et "Data Recovery Utility".
Et meget enkelt men MEGET kraftfuldt program.
Jeg har delvis fuldt den lille pdf-guide fra dette link

http://www.mediafire.com/?sharekey=5b659bde0dba72b97f7ec40ada4772a6e04e75f6e8ebb871

det er jo kun et download link somewhere....

bedre link er:

http://en.wikipedia.org/wiki/TestDisk
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

I mit tilfælde hvor partitionerne hverken var formaterede eller
overskrevet, så var det rimelig simpelt at redde alle filer.
Lige nu er de 46GB mistede billeder, dokumenter, film m.m. ved at blive
gendannet.

Jeg har lært min lektie!!!!!

Ja :)
... anskaf en ekstern USB/eSATA harddisk og brug den som backup,
de er faktisk ikke dyre idag for en 1TB-1,5TB harddisk,
specielt hvis man kan spare mange timers arbejde, for ikke at tale
om at spare sig for at ægre sig over tabte filer.

Man kan jo også risikere at en harddisk blive defekt eller står af, og
så er det pludselig meget svært og dyrt at redde noget....

PS.
Husk DVD og CD'ere også kan bruges som backup til billeder og data, men
disse medier er ikke 100% sikre, man skal bruge værktøjer som QPXTool
til løbende at kontrollere medie- og brændingskvalitet, og det kræver i øvrigt
et DVD-brænder-drev der tillader at kvalitetes-data kan udlæses.

Tak for de rigtige links til Testdisk.
Det mest latterlige ved hele denne historie er, at jeg har en ekstern harddisk....den var bare helt proppet i forvejen!!! Jeg plejer normalt ikke at tage lempeligt på hele backup-problematikken, og jeg plejer at være meget grundig, når jeg installerer både det ene og det andet. Jeg må bare konstatere at Champions League (Chelsea - Inter) var en for stor mundfuld for min koncentration!!!
Tak for de mange inputs.

Hilsen
Martin :-)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]