Re: [NOVICE] file server

2009/6/12 Frank Damgaard <sslug@sslug>

> [...]
> det er vist port 137 og 139 med samba).
> Jeg har dog ikke prøvet om det kan lades sig gøre på en windows PC,
> dvs. om SMB kan arbejde sammen med windows client.

> ja, hver person der skal bruge ssh skal/bør have eget brugernavn +
> password.
> Man kan dog til SSH anvende en nøglefil samt pass-phrase,
> eller lave det kun med nøglefil uden pass-phrase,
> lidt afhængig af hvor sikkert du vil have det.
>

> PS.
> jeg antager at din familie og bekendte ikke anvender linux, men spilder

Hej Igen

> [...]

programmer dine bekendte/familie kan finde ud af at anvende.
Husk ftp kræver  2 porte der skal forwardes i routeren (20+21).

Ja det kunne man godt, men det var nu mere ment som backup for mig og mine
forældre, så hvis der nu skulle ske noget med en af vores computer så havde
vi stadig vores dukomenter og billeder liggende.

> [...]

Jeg har dog ikke prøvet om det kan lades sig gøre på en windows PC,
dvs. om SMB kan arbejde sammen med windows client.

Jeg har været inde og kikke på det, men det ser mere ud som om det er et ftp
program som man kan tilgå en server via ssh

> [...]

eller lave det kun med nøglefil uden pass-phrase,
lidt afhængig af hvor sikkert du vil have det.

skal jeg forstå det sådan at man skal være oprette lige som en bruger der
ville side foran skærmen og det er så på den måde at man oprette de bruger
som skal havde adgang til filerne
Jeg ved ikke så meget om samba, så jeg har nok minforstået noget.

PS.
jeg antager at din familie og bekendte ikke anvender linux, men spilder
tiden med windows ....

Mvh
Hjalte