Re: [NOVICE] file server

ok, kunne du ikke citere korrekt, det er svært at læse
hvem der har skrevet hvad (men måske en dårlig news/mail-reader du anvender?)

man plejer at sætte ">" foran det andre skriver og gerne redigere
det væk der ikke er relevant mere .

Hjalte Graae Magnussen skrev:

> 2009/6/12 Frank Damgaard <sslug@sslug>

 .....snip....

> Hej Igen

> filer

> Ja det kunne man godt, men det var nu mere ment som backup for mig og mine
> forældre, så hvis der nu skulle ske noget med en af vores computer så havde
> vi stadig vores dukomenter og billeder liggende.

Er i alle på lokalnetværket?

for ellers bliver det nok noget svært at anvende SMB over tunnel/wan,
men måde kunne være:
http://www.ibiblio.org/gferg/ldp/Samba-with-SSH/

efter en hurtig gennemlæsning kan jeg dog ikke se om det
kræver linux i begge ender.

Er det windows direkte på den anden internet ende skal man nok selv
eksperimentere med putty og diverse windows opsætning...

> det

> Jeg har været inde og kikke på det, men det ser mere ud som om det er et ftp
> program som man kan tilgå en server via ssh

Ja, det er en stifinder/norton commander lignende GUI med 2 spalter.
Det kan vel ligne nogle ftp programmer. Og WinScp kan også ftp.

Udefra kommer du ikke udenom noget ssh/ftp eller lignende, da det
smb ikke bruges over Wan/internet uden noget speciel tunnelprogram/VPN-opsætning.
Jeg har dog aldrig prøvet med SMB over VPN/tunnel da jeg mest anvender linux...

> skal jeg forstå det sådan at man skal være oprette lige som en bruger der
> ville side foran skærmen og det er så på den måde at man oprette de bruger
> som skal havde adgang til filerne
> Jeg ved ikke så meget om samba, så jeg har nok minforstået noget.

For at logge på med ssh skal du oprette en bruger i linux.
Og normalt også med ftp, men nogle ftp-dæmoner (servere) kan bruge "virtuelle brugere"
som så oprettes i en separat fil.

Samba bruger jo windows SMB system, og der skal man også have nogle brugere
men de kan også være nogle andre, idet samba kan bruge en egen user-fil til disse
(hvis man da ikke anvender åbne shares).