Re: [NOVICE] valg af OS til mediecenter

Allan skrev:
> Hej.
>
> Jeg er helt ny ift. Linux men har erfaret, at det kører noget mere
> stabilt og hurtigt end MS.
>
> Jeg vil meget gerne have samlet et mediecenter til afspilning af DVD,
> Blu-Ray samt divx, avi osv. Og jeg vil i den forbindelse høre, hvilket
> OS og afspillere jeg skal vælge?

"media" er måske ikke det letteste at få 100% op at køre (ligesom i MCE....)

Der findes dog programmer som http://www.mythtv.org og LinuxMCE
http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829

Selv har jeg mere end "PC" og ikke et mediacenter og bruger
følgelde programmer til afspilning af DVD og enkeltfiler:
xine, vlc, totem, mplayer ....

Kaffeine kan bruges til at afpillet DVB-S/T/C (digital TV)
og  DVD, løse filer mv.

Og ellers har jeg samlet en linux VDR  (Video Disk rekorder)
som er en PC med linux (ubuntu) og VDR som anvendes
som avanceret digital harddisk optager (VDR er kun til DVB-S/C/T)

LinuxMCE har jeg ikke prøvet, virker noget "tungt" da jeg mest
har brug for VDR med DVB og fjernbetjent web-styring af timere.

> Det skal lige siges, at jeg er så grøn, at det endnu ikke er lykkes mig
> at installere et program på Ubuntu 9.04, og jeg søger derfor den mest
> pædagogiske brugerflade som muligt, eller i hvert fald et godt sted at
> starte, indtil jeg bliver nørdet nok til at fatte noget :-)

MythTV findes i pakkemanageren i Ubuntu, men opsætning kan drille,
men let af installere og afinstallere.

LinuxMCE 0710 installeres ovenpå Kubuntu 7.10 http://linuxmce.com/
(nyere 8.10 er i alfa).

Skal du bruge fjernbetjening og TV-out (HDMI?) så er det en ide at undersøge
hvilken hardware der virker med linux, da ikke alt windows-hardware
har linux drivere.