Re: [NOVICE] file server

2009/6/11 Frank Damgaard <sslug@sslug>

> [...]
> jeg  nok vælge kun at åbne for ssh (openssh) som service udefra og ikke
> bruge ftp.
> Derudover flytte porten til ssh op til egen valgt portnummer, så sparer man
> en
> del fyld i logfilerne.
>

> Fra windows kan du tilgå ssh ved at anvende f.eks. winscp til at
> uploade/downloade filer, eller putty til terminal mv.
>

> NB
> med ssh kan man lave "tunnels" så man kan tilgå webserver, vnc mv. over ssh
> forbindelsen. Fra windows kan man også anvende putty til dette.

Hej

Det må i undskylde, det jeg skal bruge den til er at dele billeder og filer
og backup for familien, så den skal kun være til et begrænset antal
personer.

Med winscp kan man tilgå samba ude fra igennem SSH hvis jeg har forstået det
rigtigt ?

Hvis jeg skal tilgå med SSH så er det en lokal bruger på serveren som man
tilgår eller er der noget jeg har misforstået.

Frank skev :
Det er ikke så meget "brugere" du skal oprette men ikke mindst "services",
f.eks. samba på dit lokalnetværk, og http eller ftp til udefra.

Det vil sige at jeg også skal havde installeret en apache server for at
kunne det

Mvh
Hjalte