Re: [NOVICE] file server

Hjalte Graae Magnussen skrev:

> Hej
>
> Det må i undskylde, det jeg skal bruge den til er at dele billeder og filer
> og backup for familien, så den skal kun være til et begrænset antal
> personer.

hvis det er billeder kunne du også overveje webserver med noget billedgalleri program
eller lignende.

Til backup/filer bruger jeg selv og familie kun ssh på linux, men skal det
ske via windows kan winscp anvendes .

Det kan også være at du må ende med at bruge ftp, det kommer an på hvilke
programmer dine bekendte/familie kan finde ud af at anvende.
Husk ftp kræver  2 porte der skal forwardes i routeren (20+21).

> Med winscp kan man tilgå samba ude fra igennem SSH hvis jeg har forstået det
> rigtigt ?

nej winscp er en GUI med 2 spalter, "lokalt" og filer på server.

Prøv at hente den fra http://winscp.net/eng/download.php
så kan du jo se om det kan anvendes.

Hvis du vil have samba/smb adgang via tunnel så er det putty (i windows, og
det er vist port 137 og 139 med samba).
Jeg har dog ikke prøvet om det kan lades sig gøre på en windows PC,
dvs. om SMB kan arbejde sammen med windows client.

> Hvis jeg skal tilgå med SSH så er det en lokal bruger på serveren som man
> tilgår eller er der noget jeg har misforstået.

ja, hver person der skal bruge ssh skal/bør have eget brugernavn + password.
Man kan dog til SSH anvende en nøglefil samt pass-phrase,
eller lave det kun med nøglefil uden pass-phrase,
lidt afhængig af hvor sikkert du vil have det.

PS.
jeg antager at din familie og bekendte ikke anvender linux, men spilder
tiden med windows ....