Re: [NOVICE] file server

Hjalte Graae Magnussen skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har en gammel computer som jeg vil havde sat op som file server og jeg
> vil så også kunne tilgå den ude fra, mit spørgsmål er så kan man oprette en
> bruge som man kan bruge internt og ude fra, mit spørgsmål er så kan man
> oprette samme bruger eller skal man ud i at havde 2 kontoer en
> internt(samba) og en til ftp som jeg lige kan komme på som vil være en
> mulighed for at tilgå ude fra, hvis i ikke kender en bedre mulighed.

Det er ikke så meget "brugere" du skal oprette men ikke mindst "services",
f.eks. samba på dit lokalnetværk, og http eller ftp til udefra.

Hver person bør have sin egen brugernavn/login, undtagen du planlægger
en anonymous ftp-filservice hvor alle kan komme på....

Nu nævner du ikke så meget om hvordan filserveren skal anvendes, og
om den skal være åben for en større skare mennesker.

Er det kun til dig selv og evt. ganske få persooner, så  ville
jeg  nok vælge kun at åbne for ssh (openssh) som service udefra og ikke bruge ftp.
Derudover flytte porten til ssh op til egen valgt portnummer, så sparer man en
del fyld i logfilerne.

Fra windows kan du tilgå ssh ved at anvende f.eks. winscp til at
uploade/downloade filer, eller putty til terminal mv.

NB
med ssh kan man lave "tunnels" så man kan tilgå webserver, vnc mv. over ssh
forbindelsen. Fra windows kan man også anvende putty til dette.