valg af OS til mediecenter

Hej.

Jeg er helt ny ift. Linux men har erfaret, at det kører noget mere stabilt og hurtigt end MS.

Jeg vil meget gerne have samlet et mediecenter til afspilning af DVD, Blu-Ray samt divx, avi osv. Og jeg vil i den forbindelse høre, hvilket OS og afspillere jeg skal vælge?

Det skal lige siges, at jeg er så grøn, at det endnu ikke er lykkes mig at installere et program på Ubuntu 9.04, og jeg søger derfor den mest pædagogiske brugerflade som muligt, eller i hvert fald et godt sted at starte, indtil jeg bliver nørdet nok til at fatte noget :-)

Håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak!
Allan Olsen