Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:

> kender jeg ikke noget til.

På serveren sætter du et dir op til eksport, på klienterne importerer du
derefter det eksporterede dir i maskinens fil-hierarki.
/usr/local/musik på serveren kan blive mountet i fstab som /home/musik.
Filer kopieres gnidningsløst frem og tilbage uden at du skal gøre noget
specielt i den anledning.

Et mere adhoc system er sshfs, hvor du kan mounte hvad som helst på en
server som et dir på din (Linux-)arbejdsplads:

sshfs ServerIP:/usr/local/musik /home/musik

> har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.

Det er samme funktionalitet som nfs, men det kræver, at du installerer
en samba-server. Til gengæld er det lettere at sætte på som et drev på
Windowsklienter, der er i samme workgroup eller domæne som samba.
Hvis du ikke har windowsmaskiner er nfs lettere at arbejde med.

> [...]
> Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes
> computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og
> dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en
> browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger
> Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en
> browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med
> brugernavn og password.
> Hvilket setup skal jeg lave?
> Tak for alle venlige, tålmodige og overbærende svar. Alt står ligesom i

SuSE, Minimal X med NFS, Samba og Apache2 tilvalgt vil kunne løse dine
problemer, og give dig en mulighed for at arbejde grafisk med
konfigurationen via ssh:
ssh -2fXCY sslug@sslug xterm
Herefter start af de programmer i xtermen, som du behøver, typisk Yast2,
der kan konfigurere alle tre systemer.

Det er efter min mening langt lettere blot at skulle kopiere filer i sin
egen maskines hierarki (hvoraf nogle altså i virkeligheden er et mountet
dir på serveren), end det er at lægge dem ind med ftp.