Re: [NOVICE] filserver?

Frank Damgaard skrev:
Martin Jochimsen skrev:
Frank Damgaard skrev:
smb (samba): windows fildeling/filsystem, bruges også af mange små
mediabokse
har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.
Hvis du har flere windows  clients (PC'ere og mediaboxe)
så bruger windows fildeling denne SMB protokol.
Så i linux skal du have installeret og opsat en samba-server
der netop kan snakke SMB med windows maskinerne.
Men det behøver jeg vel ikke hvis jeg ikke har tænkt mig at der skal
være fildeling begge veje?
begge veje ?

Det er nok bare mig, der har misforstået noget. Jeg tænker stadig på, at den eneste måde familien skal kunne se indholdet på serveren er via en browser. Derfor har de heller ikke muligehd for at lægge noget op!

serveren kører som server og  vil ikke selv hente filer fra de andre PC.

De andre PC er "clients" og skal selv hente og lægge filerne på serveren.
I Windows vil man måske lave et netværksdrev X: eller
bruge notation som \\min-server\billeder\
I linux med nautilus ville man skrive smb://min-server/billeder/

Jeg har pt. ikke tillid til at min familie skulle kunne finde ud af at håndtere sådan noget....selvom det bare "fungerer" som et alm. drev.

Jep. Det kigger jeg på. Umiddelbart sidder der ca. 384 MB ram, en
Celeron (Mendocino) men ved ikke hvor mange Hz. Harddisken er kun på 10
GB men der skal en MEGET større i....hvis jeg kan finde ud af at sætte
serveren op!!! Grafikkortet er vist nok et gammelt Banshee med 16 MB

Ok det er da ikke værst. I 1998 brugte jeg en 90MHz Intel CPU
og vist nok ikke mere end 64 MB RAM, og kunne køre Netscape,
og et officeprogram (senere StarOffice , længe før Sun købte )
windows manager var fvwm2.

I dag er det bla. RAM der skal være mest af, men installerer du
en Xubuntu eller ubuntu med passende lille windowsmanager

som f.eks. xfce?

så kan det også gøre med GUI.

Er der en ældre sag, så er Xubuntu måske en mulighed
eller ubuntu-server.
Evt. specialtilpasset debian hvis det er meget småt.
Jeg prøvede med en ubuntu-server, men jeg kunne ikke helt klare mig uden
terminalen. Sjørlund har nævnt noget med minimal X. Det giver vel en
eller anden form for garfisk brugerflade?

tænker du på webmin ? det er en webgrænseflade der kan lave
en del opsætning af server funktioner.

ja.

Men har du prøvet Xubuntu ?

hmm...ikke lige i denne omgang. Nu har jeg jo lagt ubuntu på maskinen, men jeg kan vel bare installere xfce med apt-get?

den har jeg kørende hos min far på en ældre maskine.

2) Svigerforældrene
er det når de er på besøg hos dig,
eller skal det være via internet?
JA TAK! :-)

Via internet er der så lige nogle praktiske problemer.
De fleste vil nok vælge at uploade hjemmebilleder til et webhotel
eller offentlige sider (google/picassa?)
Har en smule liggende på-og-med Google/Picasa, men jeg ville gerne selv
undgå at skulle uploade.

helt undgår du det ikke, men så kan du uploade det til din hjemmeserver i stedet....
(se længere nede)

Vil du have en hjemme-webserver (som nogle af os har kørende)
så er der nogle praktiske ting:

a) bedst/lettest hvis man har statisk IP, som f.eks. hos fullrate,
cybercity
og nogle få andre steder hvor det er med i abonnement.
TDC mfl. tager 50kr/md for den service så der må man leve med dynamisk ,
dvs. skiftende IP.  Betyder at hver gang du har ny IP skal du give
svigerforældre besked før de kan se dine sider.
(der er dog løsninger som dyndns.org, http://dyndns.linux.dk/,
dyndns.dk mfl,
men hvorfor så ikke skifte til en internetudbyder der har statisk IP til
rimelig penge )
De faste IP'er har jeg.

ok det gør det en del lettere at tilgå udefra :)
Du kan dog stadig bruge dyndns.dk eller dyndns.linux.dk mfl hvis du
ikke vil have de skal indtaste IP adresse hver gang (men det kan jo klares
via bogmærke)

d) Du skal have en rimelig upload hastighed. TDC's smallbånd med 128k
og 256k
i upload er ikke god. Det er jo sådan at når svigerforældrene henter
hos dig så er det din uploadhastighed der ofte er flaskehals.
Og når der hentes så bliver din internethastighed "langsom", ligesom
når du har fildeling kørende for fuld skrue...
Alene af denne grund er der mange der foretrækker at lægge det ud på
webhotel
eller lign.
Det bliver kun ganske få som skal ha' adgang, så jeg regner ikke med den
helt store trafik.

nej , men som du skrev andetsteds du havde  fullrate  , de starte
ved 512K upload og du kan for små penge få 1024K upload.

Det tror jeg jeg vil gøre.

f) og der skal jo lægges en application på serveren så du kan vise
billeder, film og evt. andre filer.
f.eks. noget php eller lign til billedalbum
hmmm....remset op på den måde, så er det vist lettere at brænde en dvd
og sende til Spanien!!! :-)

ja, men det er jo kun en gang du har installeret et passende program
til at vise billederne i en mappe, så kan du bare fylde på efterfølgende.

Du har kun 512K upload så dine svigerforældre bliver nok hurtigt
træt af at downloade alle dine billeder i fuld størrelse
for at se dem.
Så der skal jo være en "preview" oversigt med små ikoner
hvor man så kan klikke på en større udgave efterfølgende.

(i den ideelle verden havde du og svigerforældre fuld  100M/100M internet

nam nam!

eller og kunne blot lave en VPN og dele filerne på jeres sammenkoblede LAN...)

Jeg tør slet ikke spørge om hvad VPN er. :-)