Re: [NOVICE] filserver?

Frank Damgaard skrev:
Martin Jochimsen skrev:
Hejsa

Jeg vil kaste mig ud i at sætte en filserver op med min musik, billeder
og video.
I første omgang er det bare til intern brug i hustanden, men senere vil
jeg gerne ha' mulighed for at tilgå serveren uden for huset f.eks. via
en browser - er ikke sikker på at sviger-mekanikken kan håndtere et
ftpprogram!!!
Kan I anbefale en guide/howto om filservere for begyndere?
Vil en Ubuntu-server være en ok mulighed? (har den nemlig liggende på cd
i forvejen).

"Filserver"

du skal nok lige først definere hvilke protokoller der skal bruges,
dvs. i forhold til hvilke clienter du har.

nemlig. Og det er her jeg har brug for lidt hjælp. Jeg ved åbenbart ikke helt hvad det er jeg skal bruge. LAMP er tilsyneladende overkill i forhold til det jeg har tænkt mig!

Protokoller:

ftp:  kræver ftp client

FTP er jeg lidt fortrolig med, så det kunne jeg sagtens forestille mig at bruge. Bruger pt. gftp.

nfs:  netværks filsystem, bruges mest på linux og unix

kender jeg ikke noget til.

smb (samba): windows fildeling/filsystem, bruges også af mange små mediabokse

har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.

Så sandsynligvis skal du bruge SMB (samba server) på linux for at de andre
clienter på dit netværk kan hente/gemme filer.

Dette har de fleste linux distributioner.

Ubuntu i forskellige versioner kan alle anvendes.
Hvis serveren er lidt ældre hardware hvor tunge GUI ting bliver for langsomme
kan det være en fordel med Xubuntu eller  ubuntu-server.

serveren er absolut af den gamle skole. :-)

Hvis du har en ubuntu CD kan den bruges, men check lige at det ikke
er en alt for gammel version. Nyeste ubuntu er 9.04  (23. april 2009)

Den bruger jeg også nu på min bærbare.

PS.
Hvis du vil teste Ubuntu på din Windows PC kan du også prøve
Wubi-installer, den installerer på din PC en stor fil i windows filsystem
og benytter windows boot-loader til at starte linux.

Det som jeg gerne vil have:
En server hvor jeg lægger mine ting på (musik, billeder, video) vha. f.eks. et ftp program fra min bærbare!?! Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med brugernavn og password.
Hvilket setup skal jeg lave?
Tak for alle venlige, tålmodige og overbærende svar. Alt står ligesom i en tåge for tiden.

Hilsen
Martin :-)

NAS er ikke aktuelt, da jeg har fået en ældre pc, som jeg kan bruge - selvom NAS måske ville være lettere?