Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:

> Men det behøver jeg vel ikke hvis jeg ikke har tænkt mig at der skal
> være fildeling begge veje?

begge veje ?

serveren kører som server og  vil ikke selv hente filer fra de andre PC.

De andre PC er "clients" og skal selv hente og lægge filerne på serveren.
I Windows vil man måske lave et netværksdrev X: eller
bruge notation som \\min-server\billeder\
I linux med nautilus ville man skrive smb://min-server/billeder/

> Jep. Det kigger jeg på. Umiddelbart sidder der ca. 384 MB ram, en
> Celeron (Mendocino) men ved ikke hvor mange Hz. Harddisken er kun på 10
> GB men der skal en MEGET større i....hvis jeg kan finde ud af at sætte
> serveren op!!! Grafikkortet er vist nok et gammelt Banshee med 16 MB

Ok det er da ikke værst. I 1998 brugte jeg en 90MHz Intel CPU
og vist nok ikke mere end 64 MB RAM, og kunne køre Netscape,
og et officeprogram (senere StarOffice , længe før Sun købte )
windows manager var fvwm2.

I dag er det bla. RAM der skal være mest af, men installerer du
en Xubuntu eller ubuntu med passende lille windowsmanager
så kan det også gøre med GUI.

> Jeg prøvede med en ubuntu-server, men jeg kunne ikke helt klare mig uden
> terminalen. Sjørlund har nævnt noget med minimal X. Det giver vel en
> eller anden form for garfisk brugerflade?

tænker du på webmin ? det er en webgrænseflade der kan lave
en del opsætning af server funktioner.

Men har du prøvet Xubuntu ?
den har jeg kørende hos min far på en ældre maskine.

> eller skal det være via internet?
> JA TAK! :-)

> Har en smule liggende på-og-med Google/Picasa, men jeg ville gerne selv
> undgå at skulle uploade.

helt undgår du det ikke, men så kan du uploade det til din hjemmeserver i stedet....
(se længere nede)

> De faste IP'er har jeg.

ok det gør det en del lettere at tilgå udefra :)
Du kan dog stadig bruge dyndns.dk eller dyndns.linux.dk mfl hvis du
ikke vil have de skal indtaste IP adresse hver gang (men det kan jo klares
via bogmærke)

> Det bliver kun ganske få som skal ha' adgang, så jeg regner ikke med den
> helt store trafik.

nej , men som du skrev andetsteds du havde  fullrate  , de starte
ved 512K upload og du kan for små penge få 1024K upload.

> hmmm....remset op på den måde, så er det vist lettere at brænde en dvd
> og sende til Spanien!!! :-)

ja, men det er jo kun en gang du har installeret et passende program
til at vise billederne i en mappe, så kan du bare fylde på efterfølgende.

Du har kun 512K upload så dine svigerforældre bliver nok hurtigt
træt af at downloade alle dine billeder i fuld størrelse
for at se dem.
Så der skal jo være en "preview" oversigt med små ikoner
hvor man så kan klikke på en større udgave efterfølgende.

(i den ideelle verden havde du og svigerforældre fuld  100M/100M internet
eller og kunne blot lave en VPN og dele filerne på jeres sammenkoblede LAN...)