Re: [NOVICE] Kopiering af DVD mislykkes

Steen Jensen skrev:

> Der står angivet spilletid på den originale dvd, men da den angives til
> at have en total content time på 1 hour 5 minutes vil jeg ikke gætte på,
> at man har brugt en dual layer

"trykte" DVD er ofte større end almindelig DVD'ere

Du kan ikke bruge minutter til at angive størrelse på en DVD film
det giver overhovedet ingen mening, andet end så du ved hvor længe
du skal sidde og se på hele filmen.

Der anvendes jo mpeg-2 kompression og afhængig af bitrate så kan 11/2 time
være 6 GByte eller 2 Gbyte.
Så prøv at finde ud af hvor  mange gigabyte DVD'en fylder .
Har du prøvet at liste indhold på DVD og se samlet størrelse?
prøv evt. "df" fra prompt når DVD er mountet.

på en alm købt DVD får jeg (lad dig ikke forvirre af enhedsnavn /media/cdrom0,
for det er en DVD) :

/dev/scd0              5957988   5957988         0 100% /media/cdrom0

Dvs. ca. 5.7 GByte, og det passer ikke på en alm.DVD.
Så skal man over i dual-layer hvis man kan leve med den ringere disk-kvalitet...

Alternativt er at "rippe" DVD , dvs. omkomprimere til mindre bitrate,
og så en lidt dårligere billedkvalitet, eller evt. lave om til xvid/divx (mpeg4 l. 2).
Nogle dvdrip programmer  kan også fjerne ikke ønskede lydspor , menuer og extra-klip .