Re: [NOVICE] Kopiering af DVD mislykkes

Frank Damgaard skrev:
Steen Jensen skrev:
Hvis original dvd'en er en dual layer dvd, vil der ikke være plads på
en normal (4.7 gig) dvd. Men man skulle mene at K3b ville smide en
fejlbesked.
Der står angivet spilletid på den originale dvd, men da den angives til
at have en total content time på 1 hour 5 minutes vil jeg ikke gætte på,
at man har brugt en dual layer

"trykte" DVD er ofte større end almindelig DVD'ere

Du kan ikke bruge minutter til at angive størrelse på en DVD film
det giver overhovedet ingen mening, andet end så du ved hvor længe
du skal sidde og se på hele filmen.

Der anvendes jo mpeg-2 kompression og afhængig af bitrate så kan 11/2 time
være 6 GByte eller 2 Gbyte.
Så prøv at finde ud af hvor  mange gigabyte DVD'en fylder .
Har du prøvet at liste indhold på DVD og se samlet størrelse?
prøv evt. "df" fra prompt når DVD er mountet.

på en alm købt DVD får jeg (lad dig ikke forvirre af enhedsnavn /media/cdrom0,
for det er en DVD) :

/dev/scd0              5957988   5957988         0 100% /media/cdrom0

Dvs. ca. 5.7 GByte, og det passer ikke på en alm.DVD.
Så skal man over i dual-layer hvis man kan leve med den ringere disk-kvalitet...

Alternativt er at "rippe" DVD , dvs. omkomprimere til mindre bitrate,
og så en lidt dårligere billedkvalitet, eller evt. lave om til xvid/divx (mpeg4 l. 2).
Nogle dvdrip programmer  kan også fjerne ikke ønskede lydspor , menuer og extra-klip .

Mange tak for svar. Som nævnt blev dvd læst, og K3B oplyser en størrelse på 4.248 mb. Det morsomme er, at der her er tale om dvd'en med spilletid på 1 time 5 min. Der er en dvd mere i sættet, som har angivet spilletid 1 time og 25 min, men den oplyses af K3B til at fylde 3.597 mb.

Der var tildels tale om en fejl 40 i starten, men jeg eksperimenterede lidt med de forskellige fabrikater dvd, jeg har i huset, og det er lykkedes at få brændt den ene, men den kunne ikke verificeres. Jeg er begyndt at afspille den fysisk, og der har været nogle enkelte hak, men jeg eksperimenterer lidt mere.

--
Med venlig hilsen
Steen Jensen

INTET er umuligt for den, der ikke selv skal gøre det!