Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:
> Okay.
> Efter at have trukket vejret dybt nogle gange, så ville jeg starte med i
> det mindste at sætte SAMBA op. Jeg har rodet lidt med det nogle dage men
> har ikke fået det til at virke (læs: jeg aner ikke hvad jeg lavede, så
> jeg kunne ikke få det til at fungere). Kan man her på listen anbefale en
> STEN-sikker opsætningsvejledning for SAMBA? Jeg sidder med en Xubuntu 9.04.
> Jeg tror der hvor det gik galt, var da jeg skulle "rode" med smb.conf -
> nok fordi jeg kiggede på flere forskellige howto's med hver deres
> [...]

Den mest sikre er at tage til en af lokalgruppernes møde - der vil du
alle steder kunne få hjælp med det samme.

Hvis det ikke er muligt, så kan du overveje at installere webmin, som er
et konfigurationsværktøj der umiddelbart virker ret tilgængeligt, og som
kan hjælpe dig gennem opsætning af samba.

Hvis du installerer SuSE, så giver Yast2 (administrationsprogrammet) dig
en ganske let og sikker opsætning af alle de ting, der skal køre på
serveren, både samba, nfs, nis og mail. Efter min mening er SuSE langt
mere brugervenlig, når det kommer til opsætning og administration end
nogen anden distribution, ikke mindst fordi der er fornuftige
standardforslag og et ensartet miljø at arbejde i.

Hvad samba angår er der tre områder, du skal have på plads:
1. Adgang til serveren
Der skal være hul igennem din firewall.

2. Login på samba.
Din samba-server kan med fordel være sat op til "user", og de
forskellige brugere skal være oprettet med "smbpasswd -a brugernavn".

3. Filområder på serveren
Du skal oprette et dir, fx. /home/musik eller "/usr/local/musik", og
gøre det tilgængeligt som et share (fx [musik]) i din smb.conf. Vær
opmærksom på, at samba-serveren i sig selv har root-rettigheder, så sørg
for i det enkelte shares opsætning at begrænse rettighederne til fx. kun
læseadgang.

Adgang fra linux-klient
Lav en eksport af det samme dir via nfs, så du kan mounte det på din
linux-arbejdsplads, og ad den vej fylde musik ind på det.

Både samba og nfs kan relativt let sættes op med webmin (eller Yast2
hvis du skifter til SuSE).