Re: [NOVICE] filserver?

"Kristian Nørgaard" <sslug@sslug> skrev i meddelelsen news:sslug@sslug
Mht. distribution, så kig evt. på Debian i stedet for Ubuntu. Så slipper du for at skrive 'sudo' hele tiden...

Om debian er et bedre valg skal jeg lade være usagt, det kommer an på så meget, men argumentet herover er da både ude af proportioner og så vidt jeg ved også decideret forkert, idet Ubuntu kan sættes anderledes op hvis det måtte ønskes. Derudover er der (forhåbentlig) langt vigtigere ting at overveje før valg af distribution.

/Kristian

Nu var det også mest ment som en lille spøg, men jeg kan forstå, at Linux-distributioner ikke er noget at lave skæg med! :D

Lad mig så uddybe mit argument, så man kan se, at jeg mener det alvorligt:

1) Ubuntu bygger på Debian, så hvorfor ikke bruge originalen?
2) Ubuntus primære fokus er desktoppen, så den er IMHO mindre oplagt til en rå server. Og en rå server var netop udgangspunktet for mit oprindelige forslag. Det er nemt at lave en minimumsinstall af Debian og så bygge ovenpå med webserver, filserver, FTP-server etc. 3) Det er muligt at Ubuntu kan sættes op til at have root-account og køre uden at man skal 'sudo' det hele, men hvorfor så ikke bare tage Debian fra starten, hvor der er standard root-konto som default? Nemmest, hvis man nu netop vil lave en server, hvor man skal lave ændringer som root hele tiden.

Men, inden dette udvikler sig til en megalang tråd om hviken distro der lige præcis er bedst, så vil jeg mene at en filserver kan laves med lige netop den distro, man nu skulle have lyst til at prøve. Forskellen mellem Debian og Ubuntu er minimal, hvis man ikke bruger GUIen. Jeg har rigtigt gode erfaringer med Debian, som kører på min filserver. Jeg har testet Ubuntu som desktop-system og er imponeret, men jeg ville til hver en tid vælge Debian til en minimal serverinstallation.

/Jens