Re: [NOVICE] Kopiering af DVD mislykkes

Steen Jensen skrev:

> Og jeg har netop på en anden openSUSE 11.1. maskine fået kopieret begge
> dvd og brændt en kopi. Så må jeg i morgen have kontrolleret, at de kan
> afspilles korrekt uden problem. Jeg lagde dog lige den ene på min
> Windows, og der startede den nok så nydeligt.

Og så er der lige det med kvalitet af brændingen,
nogle DVD brændere kan rapportere om hvor godt skiven kan læses,
bl.a. Lite-on drev.
I linux kan man gøre det med qpxtool.
http://qpxtool.sourceforge.net/supported.html
http://qpxtool.siteboard.org/
Det man på DVD skal se efter er PIE og PIF tests.

Jeg checker altid kvalitet af brænding, specielt hvis det
er til backup og gerne skulle holde i længere tid.
Opfølgende bør kvalitet checkes efter 1-2 år for at se om der sker
en nedbrydning af DVD.
Jeg har hørt for mange historier om folk der ikke længere kan læses
deres CD/DVD med foto og optagelser.....

Og et tip er også at brænde ved lidt lavere hastighed en maksimum,
det giver ofter et bedre resultat. Det er dog afhængig af
kombination af DVD medie og brænder.

(NB. I windows findes der Nero discspeed der kan fortælle om PIE/PIF,
og som følger med Nero, den kunne fås gratis, da det var freeware)

PS.
for at kopiere en DVD er det egentlig nok at kopiere mappen VIDEO_TS
over og brænde i DVD-film mode.
http://www.brandonhutchinson.com/Burning_Video_DVDs_in_Linux.html
der er et lille tip til k3b om "-dvd-compat" til growisofs.