Re: [NOVICE] filserver?

Martin Jochimsen skrev:
Frank Damgaard skrev:
Martin Jochimsen skrev:
Frank Damgaard skrev:
Kan I anbefale en guide/howto om filservere for begyndere?
Vil en Ubuntu-server være en ok mulighed? (har den nemlig liggende på cd
i forvejen).
"Filserver"

du skal nok lige først definere hvilke protokoller der skal bruges,
dvs. i forhold til hvilke clienter du har.
nemlig. Og det er her jeg har brug for lidt hjælp. Jeg ved åbenbart ikke
helt hvad det er jeg skal bruge. LAMP er tilsyneladende overkill i
forhold til det jeg har tænkt mig!

smb (samba): windows fildeling/filsystem, bruges også af mange små
mediabokse
har hørt om, men ved ikke helt om det er det jeg skal bruge.

Hvis du har flere windows  clients (PC'ere og mediaboxe)
så bruger windows fildeling denne SMB protokol.
Så i linux skal du have installeret og opsat en samba-server
der netop kan snakke SMB med windows maskinerne.

Men det behøver jeg vel ikke hvis jeg ikke har tænkt mig at der skal være fildeling begge veje?

Ubuntu i forskellige versioner kan alle anvendes.
Hvis serveren er lidt ældre hardware hvor tunge GUI ting bliver for
langsomme
kan det være en fordel med Xubuntu eller  ubuntu-server.
serveren er absolut af den gamle skole. :-)

hvis du kan lokkes til at nævnes lidt om hardwaren på den gamle PC
du vil bruge?
CPU, RAM, harddisk-størrelse, grafikkort,,... ?

Jep. Det kigger jeg på. Umiddelbart sidder der ca. 384 MB ram, en Celeron (Mendocino) men ved ikke hvor mange Hz. Harddisken er kun på 10 GB men der skal en MEGET større i....hvis jeg kan finde ud af at sætte serveren op!!! Grafikkortet er vist nok et gammelt Banshee med 16 MB

Er der en ældre sag, så er Xubuntu måske en mulighed
eller ubuntu-server.
Evt. specialtilpasset debian hvis det er meget småt.

Jeg prøvede med en ubuntu-server, men jeg kunne ikke helt klare mig uden terminalen.

mener naturligvis "klare mig med kun terminalen"

 Sjørlund har nævnt noget med minimal X. Det giver vel en
eller anden form for garfisk brugerflade?

Men husk lige at en PC bruger strøm hvis det skal være tændt hele tiden,
så måske noget som FitPC være en mulighed?
eller en  NAS eller lign ?

Det bliver ikke en server som er tændt 24/7, så indtil videre vil jeg gerne prøve denne mulighed.

Det som jeg gerne vil have:
En server hvor jeg lægger mine ting på (musik, billeder, video) vha.
f.eks. et ftp program fra min bærbare!?!
Det skal så være muligt for min kone at tilgå den server fra hendes
computer eller mine svigerforældre skal kunne se billeder og
dikke-dikke-videoer med vores børn. Tilgangen må meget gerne ske via en
browser. Min kone har linux på hendes maskine og "alle andre" bruger
Windows....men det er jo nok lige meget, hvis tilgangen sker gennem en
browser? Det skal helst være sådan, så man skal logge på serveren med
brugernavn og password.
Hvilket setup skal jeg lave?

1)
LAN / hjemmenetværk:
dvs. du vil have at man via hjemmenetværket skal kunne tilgå filerne
fra både windows PC og linux PC.
Til det formål kan en server med Samba-server klare det (windows fildeling protokol).
Jeg ville måske overveje også at tilgå filerne med direkte NFS
når der køres fra en linux PC, det giver lidt fordele,
men i Ubuntu er det nu rimeligt nemt at tilgå SMB/Samba-server (windows fildeling)

2) Svigerforældrene
er det når de er på besøg hos dig,

eller skal det være via internet?
JA TAK! :-)

Via internet er der så lige nogle praktiske problemer.
De fleste vil nok vælge at uploade hjemmebilleder til et webhotel
eller offentlige sider (google/picassa?)

Har en smule liggende på-og-med Google/Picasa, men jeg ville gerne selv undgå at skulle uploade.

Vil du have en hjemme-webserver (som nogle af os har kørende)
så er der nogle praktiske ting:

a) bedst/lettest hvis man har statisk IP, som f.eks. hos fullrate, cybercity
og nogle få andre steder hvor det er med i abonnement.
TDC mfl. tager 50kr/md for den service så der må man leve med dynamisk ,
dvs. skiftende IP.  Betyder at hver gang du har ny IP skal du give
svigerforældre besked før de kan se dine sider.
(der er dog løsninger som dyndns.org, http://dyndns.linux.dk/, dyndns.dk mfl,
men hvorfor så ikke skifte til en internetudbyder der har statisk IP til
rimelig penge )

De faste IP'er har jeg.

b) har man router , så skal den sættes til at route relevante porte til serveren,
f.eks. er det http (web) så skal port 80 sendes til webserveren

c) hvilket også medfører at serveren skal have samme IP på lokalnettet, men det har den sikkert fået allerede da den så også er nemmere at finde på lokalnettet.

d) Du skal have en rimelig upload hastighed. TDC's smallbånd med 128k og 256k
i upload er ikke god. Det er jo sådan at når svigerforældrene henter
hos dig så er det din uploadhastighed der ofte er flaskehals.
Og når der hentes så bliver din internethastighed "langsom", ligesom
når du har fildeling kørende for fuld skrue...
Alene af denne grund er der mange der foretrækker at lægge det ud på webhotel
eller lign.

Det bliver kun ganske få som skal ha' adgang, så jeg regner ikke med den helt store trafik.

e) husk at sikkerhedsopdatere din server.

Ja.

f) og der skal jo lægges en application på serveren så du kan vise
billeder, film og evt. andre filer.
f.eks. noget php eller lign til billedalbum

hmmm....remset op på den måde, så er det vist lettere at brænde en dvd og sende til Spanien!!! :-)

Tak for den lange liste. Der er meget jeg vil kigge på.

Martin :-)