Re: [NOVICE] Filrettigheder

I sslug.novice, skrev Michael N. Steen:
>  Den Sun, 17 May 2009 01:03:03 +0000 skrev Michael N. Steen:
>
>  Selv om jeg rettet medias rettigheder til
>
>  drwxrwxr-x   5 root users  4096 2009-05-10 04:07 media/
>
>  har jeg stadig ikke adgang til at oprette filer i hverken data eller
>  fotografier.

Dine lister i den første så noget håndoverskrevne ud. copy-paste er
bedre. Generelt, så giver et w på gruppen dig skriverettigheder hvis du
er i gruppen.

~$ mkdir testdir
~$ touch testdir/testfile
~$ ls -ld testdir
drwxrwxr-x 2 jk jk 4096 2009-05-17 09:35 testdir
~$ ls -l testdir/testfile
-rw-rw-r-- 1 jk jk 0 2009-05-17 09:35 testdir/testfil

Her har jeg umask 0002 som gør at gruppen automatisk får
skriverettigheder. På kataloger delt med bruger sørger vi for at group
sticky-bit er sat.

Jesper